×
ElbilerTophistorie

Elbilforeningen klager over Clever-priser

Clevers prissætning er så høj, at den jager ikke-abonnenter væk fra ladestandere, der er betalt af det offentlige, mener Elbilforeningen.

Prisen for at lade ved den nye store ladepark ved Lillebælt er så høj, at den skræmmer kunder væk. Nemlig de kunder, der ikke er abonnenter hos Clever. Det mener Elbilforeningen, der nu har indgivet klage til Vejdirektoratet over Clevers prissætning.

Ladepark Lillebælt blev åbnet for blot få måneder siden og selv om den er drevet af Clever, er det en offentligt anlagt ladepark. Derfor må prisen, ifølge Vejdirektoratet, ikke adskille sig væsentligt fra nærliggende lademuligheder.

Samtidig må Clever ikke kræve en pris, der er mere end 10 procent højere fra forbrugere, der ikke er abonnementskunder hos Clever. Men ifølge Elbilforeningen kræver Clever op til 36 procent mere for opladning for ikke-abonnenter.

– Det er stærkt kritisabelt, at kontraktens betingelse om prissætning efter vores beregninger ikke overholdes. Betingelsen om en maksimal rabat er netop indføjet for, at alle elbilister i praksis kan benytte en ladepark, som er finansieret af skatteborgernes penge, siger Asser Mortensen, direktør i Elbilforeningen i Danmark.

Når Clever gør det så dyrt at lade for ikke-abonnenter, betyder det samtidig, at den pågældende ladepark i praksis primært vil blive benyttet af selskabets egne abonnementskunder.

– Når prissætningen sættes så højt, som det er tilfældet, skræmmer det ikke-abonnenter væk og understøtter modellen med abonnementer. Det kan i sig selv øge problemet med lukkede ladenetværk, som Vejdirektoratets ladeparker netop skulle modvirke, mener Asser Mortensen

Elbilforeningen har ikke delt deres beregninger. Men de siger, at de i deres udregninger har “ladet enhver tvivl komme Clever til gode”.

Clever afviser

Ladeoperatøren Clever afviser i et interview med TV 2 Fyn anklagerne. De mener selv, at de prismæssigt ligger i den lave ende, når det kommer til ad hoc lynladninger. Men operatøren åbner dog for dialog.

– Vi er altid interesserede i, at tingene skal gå ordentligt til. Hvis det viser sig, at der behov for en dialog mellem os og Vejdirektoratet i forhold til ladeparkerne ved Lillebælt Nord og Syd, tager vi den gerne, skriver Lasse Strüwing Hansen, der er Public Affairs Lead i Clever, til TV 2 Fyn.

De to ladestationer ved Lillebælt er en del af Infrastrukturplan 2035. Vejdirektoratet har åbnet fire ud af syv offentlige ladeparker, der altså skal være offentlige. Anlæggelsen af parkerne er betalt af os alle, mens driften, lige som på tankstationer, klares af private aktører. I Lillebælt er det Clever, mens Cirkle K står for driften på de to parker ved Tappernøje.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.