fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

Elcykler går mere i stykker

Mange elcykler har problemer ved batteriet, kontrolpanelet og motoren viser en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.

Elcyklernes stigende popularitet har gjort det lidt sjovere at være cykelsmed. Elcykler er nemlig mere komplekse end almindelige cykler og de går da også mere i stykker, viser en undersøgelse der er foretaget af Forbrugerrådet Tænk.

Omkring hver tredje elcykel-ejer i undersøgelsen har haft cyklen forbi en cykelsmed, for at få udbedret fejl, der ikke kan tilskrives almindelig brug og slitage. Det er typisk batteriet, kontrolpanelet eller motoren, som er gået i stykker – altså komponenter, som er unikke for netop elcykler, skriver Tænk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Du skal altså være opmærksom på at elcykler kræver mere vedligeholdelse og skal oftere til cykelsmeden, end en almindelig cykel,” skriver Tænk.

De hyppigste fejl på elcykler er:

  • Batteriet (29%)
  • Kontrolpanelet (25%)
  • Motoren (21%)
  • Bremserne (17%)
  • Gearene (16%)

Trods de hyppigere besøg til cykelsmeden er deltagerne i undersøgelsen dog stadig glade for deres elektriske cykler, uanset hvilken type de ejer. På en skala fra 1-10 ligger gennemsnittet på 8,5. Ejere af elektriske ladcykler er dog lidt mindre tilfredse end ejere af “almindelige” elcykler og andre typer af elektriske cykler (mountainbike, racercykel, speed pedelec og 3-hjulet seniorcykel).

På en skala fra 1-10 – hvor glad og tilfreds er du med din elcykel?

elcykler
(Kilde: Forbrugerrådet Tænk).

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med en større test af elcykler og elcykelmotorer. Den er lavet i samarbejde med Cyklistforbundet og Danske Seniorer og 1.309 elcykelejere har svaret. Undersøgelsen er ikke repræsentativ for alle danske elcykelejere, da deltagerne selv har meldt sig til at deltage i undersøgelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button