Hvad kalder man et køretøj, hvor du skal træde i pedalerne for at komme frem, men hvor pedalerne slet ikke er koblet til hjulene? Hos den franske el-mobilitetsvirksomhed Cixi hedder svaret Vigoz – en trehjulet elcykel, der mere ligner en mini-bil end noget, du ville møde i cykelstien. Og med en topfart på hele 120 km/t er det alligevel svært at forestille sig den side om side med ladcykler og skolebørn på vej til fodbold.
Cixi har udviklet et såkaldt Pedaling Energy Recovery System , hvor dine pedaltråd bliver omsat til elektricitet, der styrer og booster køretøjet. Pedalerne fungerer altså som en slags gas og bremse – ikke som klassiske kæder og tandhjul. Energi fra dine ben sendes videre til elmotoren og lader samtidig det indbyggede 22 kWh batteri op. Og når du rammer et rødt lys, hjælper regenerativ bremsning med at fylde lidt på igen.
Et lille rumskib til to Inde i Vigoz sidder du lavt i en afslappet, tilbagelænet stilling, spændt fast i trepunktssele, og pakket ind i en boble, der både beskytter mod regn og vind – og lidt af trafikken. Ved siden af dig kan du have en passager, din hund eller lidt bagage. Til gengæld skal kufferten spændes fast udenpå. Komforten får dog et løft med aircondition og varme i kabinen, så det føles mere som en mikro-bil end som en cykel.
Et billede fra kabinen (foto: Cixi). Med en rækkevidde på op til 160 kilometer pr. opladning og en topfart, der matcher motorvejen, er Vigoz for hurtig til at være cykel. Det betyder, at den skal registreres som bil eller let motorcykel, afhængigt af reglerne i det land, hvor den sælges. Og det ændrer alt: Du skal have nummerplader, betale afgifter og finde en p-plads – præcis som med en almindelig bil.
På vej mod 2030 Cixi har allerede testet en prototype til 100 km/t, og designudgaven, som netop er vist frem, skal nu slås sammen med teknikken og sendes gennem certificering. Først derefter åbner virksomheden for reservationer. Prisen er endnu ukendt, men planen er, at Vigoz skal kunne fås via abonnement eller leasing fra 2030.
Indtil da kan vi kun drømme om synet af en mand i cykelhjelm, der tramper sig op i 120 km/t på motorvejen – i en elcykel, der i virkeligheden er alt andet end en cykel.