eSIM kan blive en dyr fornøjelse

Skifter du ofte telefon? Så skal du kigge dig for, inden du får eSIM. Det forkerte teleselskab kan koste dig hundredevis af kroner.

eSIM er smart. Det eliminerer behovet for et fysisk simkort i telefonen. Det er godt for miljøet, det er mere fleksibelt og det burde – i hvert fald teoretisk – være billige, da der hverken skal produceres eller sendes et fysisk produkt. Men sådan er det bare ikke. Tværtimod kan det risikere at blive dyrt, hvis man som kunde ofte skifter sin mobiltelefon – og vælger det forkerte teleselskab.

Der er i skrivende stund to teleselskaber herhjemme, der tilbyder mulighed for eSIM, nemlig teleselskabet 3 og Telia, der lancerede muligheden igår. Men hos 3 koster det et gebyr på 100 kroner hver gang et eSIM skal flyttes fra en telefon til en anden – eksempelvis når man får ny mobiltelefon.

 

– Som udgangspunkt koster det 100 kr. at skifte SIM-kort, uanset om det er eSIM eller almindeligt SIM-kort, da vi har en vis administration forbundet med skiftet. Der er dog visse undtagelser, for eksempel hvis kunden forlænger sin aftale ved at købe en ny mobil, har slettet sit eSIM ved en fejl, haft mobilen til reparation eller lignende, fortæller David Elsass, direktør for 3’s privatmarked, til iNPUT.

Med et eSIM-abonnement kan 3-kunder altså ikke ”bare” flytte sit simkort til en ny telefon; det anses af 3 for at være oprettelse af et helt nyt simkort. Derfor gebyret.

 

–­ Vi kigger løbende på, hvordan vi kan optimere brugeroplevelsen for vores kunder, eksempelvis ved at tilbyde gratis skift af eSIM. Det er dog ikke noget, vi har mulighed for på nuværende tidspunkt, fortæller David Elsass.

Relaterede artikler

På 3’s informationsside om elektronisk simkort fremgår det på skrivende tidspunkt ikke, at det koster penge at flytte simkortet til en ny telefon, blot at det koster 100 kr. at bytte sit nuværende simkort ud med et eSIM. 

 

eSIM
Det fremgår ikke af 3’s hjemmeside, at det koster penge at flytte et eSIM fra en telefon til en anden.

Nul gebyr hos Telia

Hos Telia, derimod, var svaret kort, da vi stillede spørsmålet, om der er gebyr, hvis man skifter sit eSIM til en anden telefon:

– Svaret er nej, skriver pressechef Mads Houe fra Telia i en mail til iNPUT.

 

Nu er det næppe alle brugere der skifter telefon lige så ofte som undertegnede, der som anmelder har flere telefoner gennem hænderne hver måned. Men der kan være adskillige årsager til at skifte telefon engang imellem – eksempelvis i arbejdsøjemed, i forhold til børn eller ved generelle opdateringer; et familiemedlem får en ny model og de øvrige roterer blandt familiens andre medlemmer. Og så kan det altså koste.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.