fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

Facebook truer med brugerbetaling

Facebook og Instagram truer iPhone-brugere med brugerbetaling, med mindre du giver dem adgang til dine data.

Facebook og Instagram rasler med sablen og truer med at indføre brugerbetaling for at få adgang til tjenesterne. Det sker efter at Apple har udsendt iOS 14.5, der giver brugerne mulighed for at blokere for sporing mellem apps og websites. Det har fået virksomheder som Facebook til at bekymre sig for annonceondtægter og de forsøger nu ethvert trick i bogen, for at sikre, at brugerne tillader sporing.

Derfor vises nu en skærm for iPhone-brugere med iOS 14.5, der åbenlyst antyder, at “brugerne kan hjælpe med at holde Facebook / Instagram gratis” ved at tillade annoncer. Dette antyder, at virksomheden kunne overveje at tage sig betalt for adgang til tjenesterne engang i fremtiden. Facebook skriver:

Artiklen fortsætter efter annoncen

“For at hjælpe med at træffe en informeret beslutning, viser vi også vores egen skærm sammen med Apples. Det giver flere oplysninger om, hvordan vi bruger personaliserede annoncer, som hjælper små virksomheder og bebeholder gratis apps. Hvis du accepterer anmodningerne om Facebook og Instagram, ændres de annoncer, du ser på disse apps ikke. Hvis du afviser, vil du fortsat se annoncer, men de er mindre relevante for dig.”

Facebook forsikrer også, at der ikke samles nye data, hvis man accepterer. Blot at dataindsamlingen fortsætter som hidtil:

“At acceptere disse betingelser resultater ikke i, at Facebook indsamler nye typer data. Det betyder bare, at vi kan fortsætte med at give brugerne bedre oplevelser.”

Det er i øvrigt værd at bemærke, at App Store-reglerne forbyder apps at tilbyde incitatementer til brugere for at lade sig spore. Det vides ikke om Facebook og Instagram bryder denne regel med beskederne her, men de må balancere på kanten …

Back to top button