Nu er det (næsten) officielt: Volkswagen vender ryggen til ID-serien. Ifølge Wolfsburger Allgemeine Zeitung skulle mærkets topchef, Thomas Schäfer, have fået stående applaus for nyheden ved et medarbejdermøde i februar.
Schäfer understregede til mødet, at “ikoniske navne” ikke må dø – en klar indikation på, at elbiler i fremtiden kan komme til at bære de samme kendte modelbetegnelser som deres benzin‑ og diesel‑forgængere. Vi skrev om planerne tilbage i maj måned, men nu bekræftes de altså.
Planen er at give ID-modellerne nye navne – og det første offer bliver ID.2all, som får et nyt navn allerede inden den Internationale Biludstilling (IAA) i september. Hvad navnet bliver, vil Volkswagen naturligvis endnu ikke afsløre. Men med tanke på dens åndelige forbillede vil det ikke være nogen overraskelse, om navnet Polo gives videre til den lille nye.
Flere eksperter mener, at det giver god mening at gå tilbage til de navne, som kunderne allerede forbinder med VW’s DNA. “ID-serien var aldrig et lykketræf navnemæssigt,” siger professor i automobiløkonomi Helena Wisbert til avisen. Hun peger på, at navne som Polo, Golf og Passat i årtier har stået for pålidelighed, lang levetid og tidløst design – kvaliteter, som elbiler også skal signalere.
Også bilanalytiker Stefan Reindl er enig: “Koder som ID.4 lyder mere som interne udviklingsnumre end som biler, man får et følelsesmæssigt forhold til. Et Polo‑navn med eldrift er langt tydeligere og mere loyalt over for mærket end et anonymt ID.2.”
For VW handler det altså ikke bare om et navneskifte, men om at binde elbilerne tættere til mærkets stærkeste traditioner. Og hvis e‑Polo bliver virkelighed, vil den nok være den første af mange klassikere, der genopstår i elektrisk udgave.