Volkswagen skruer op for ambitionerne i den elektriske GTI-verden. Efter allerede at have bekræftet en sportslig ID.2 GTI, peger nye oplysninger på, at der også er en endnu mere ekstrem version i støbeskeen – ID.2 R – med en helt særlig teknologi i hjulene.
Ifølge oplysninger fra britiske Autocar arbejder Volkswagen nemlig på en udgave af ID.2, der skal drives af tre elmotorer og levere op mod 400 hestekræfter. En af de store nyheder er brugen af såkaldte navmotorer i baghjulene – altså elmotorer integreret direkte i hjulfælgene. Den løsning skal både give bedre kraftfordeling og gøre bilen mere adræt, uden at det går ud over bagagerumspladsen.
Hvis projektet bliver godkendt, bliver R-udgaven den første Volkswagen med denne teknologi. Den vil dele forakslen og frontmotoren med den kommende GTI-udgave, men supplere med to uafhængigt styrede motorer bagtil. Kombinationen skal give ægte firehjulstræk og åbne døren for mere avanceret momentstyring, som normalt er forbeholdt dyrere performancebiler.
Selvom Volkswagen tidligere har været tøvende med at bruge navmotorer, kan de vise sig at være et effektivt værktøj i jagten på sportslig elydelse uden at ty til tunge og dyre dobbeltmotor-løsninger. Den elektriske drivlinje i ID.2 R forventes også at benytte avancerede systemer som bremsebaseret stabilitetsstyring og dynamiske køreindstillinger.
Volkswagen har allerede meldt ud, at den almindelige ID.2 får premiere i 2026, mens en crossover-version følger året efter. Den nye R-model vil – hvis den bliver realiseret – placere sig over GTI’en og potentielt tage kampen op med elektriske kraftbomber som Renault 5 Turbo 3E.
Hvis Volkswagen lykkes med projektet, kan teknologien få bredere betydning for hele MEB Plus-platformen. Ved at flytte drivlinjen ind i hjulene bliver det nemmere at tilbyde firehjulstræk i små SUV’er og bybiler – uden at det kræver større ændringer på bilens arkitektur. Det kan åbne døren for nye varianter af både ID.2 crossover og kommende modeller som den elektriske Golf.
Se videoen fra vores første møde med ID.2.