Den kinesiske elbilsraket Leapmotor lander snart i Danmark. I november ruller mærket ind med SUV’en B10 – men på biludstillingen i München trak de et endnu mere interessant es op af ærmet: Hatchbacken Leapmotor B05, der går direkte efter klassens konge, Volkswagen ID.3.
B05 er placeret lige mellem den lille bybil T03 og den kommende B10. Med sine 4,43 meter i længden og en bredde på hele 1,88 meter kalder Leapmotor den selv for den bredeste i sin klasse. Designet spiller på skarpe linjer, indramningsløse døre og 19-tommer “Swift-Wing”-fælge, der tydeligt signalerer, at bilen vil være mere end bare praktisk transport.
Indvendigt er der digital minimalisme for fuld udblæsning: Et cockpit domineret af en 14,6-tommer skærm til infotainment og en 8,8-tommer instrumentering bag rattet. Hvis du synes, det lyder bekendt, er det fordi B05 deler teknik med B10 – hvilket formentlig også betyder valget mellem to batteripakker på 56,2 kWh eller 67,1 kWh og en rækkevidde på op til cirka 420 kilometer.
Og her bliver det interessant: For rygterne siger, at priserne starter på under 240.000 kroner. Dermed stiller Leapmotor B05 sig direkte i kølvandet på VW ID.3, men også konkurrenter som MG4, Renault Megane E-Tech og BYD Dolphin får pludselig selskab.
Leapmotors vicepræsident, Cao Li, satte ord på strategien i München:
“Vi vil bygge drømmebiler til unge mennesker, som nægter at nøjes.”
For danske bilkøbere betyder det, at Leapmotor ikke nøjes med at sende SUV’er ind på markedet. Når B05 lander kort efter B10, står der pludselig et helt nyt og prispresset alternativ til ID.3 i bilhuset – og kampen om de elektriske familiebiler bliver endnu hårdere.