Teknologi

Li-S batteri lover 2.000 kilometer på en opladning

Australske Brightsun melder klar til at teste nyt Li-S baseret batteri, med kolossal kapacitet, sammen med industrien.

Indrømmet, der er mange, rigtig mange, forskere og firmaer der jagter den hellige gral indenfor batteriteknologien i disse år, hvor eksempelvis elbiler kræver noget ekstra af batteriet. Derfor skal alle ‘mirakler’ naturligvis tages med et gran salt. Men ikke desto mindre …

Et af de firmaer, der har vist lovende forskning, er australske Brightsun New Energy, der nu melder sig klar til industriel test af deres Li-S baserede batteri, der angiveligt kan give elbiler en rækkevidde på voldsomme 2.000 kilometer på en opladning. Hvis altså påstanden holder vand.

Resultaterne er ifølge firmaet nået gennem otte års forskning i såkaldte lithium-sulfur batterier, Li-S, der har en energitæthed, der er mellem 5-8 gange højere end på konventionelle lithium-batterier. Det giver teoretisk mobiltelefoner en levetid, der skal tælles i dage frem for timer – og i øvrigt kun vil tage ti minutter at oplade fra nul til 100 procent. 

Men mobiltelefoner er lavt skudt; Brightsun forventer, at deres nye Li-S teknologi bliver grundstenen i både energilagring i stor skala samt til biler, busser, færger og luftfart.

Lang levetid

Der er for så vidt ikke noget nyt i litium-sulfur teknologien, der har været forsket i den i mindst 14 år. Der forskers blandt andet i Li-S teknologien i Tyskland, USA, Korea og Kina, men en af udfordringerne er batteriets overordnede levetid – altså hvor mange ladecykluser batteriet kan håndtere. Og det er her, Brughtsun hævder at have fået et stort gennembrud.

Forsøg hos Brightsun har vist, at deres Li-S batteri beholder 91 procent af kapaciteten efter 1.700 ladecykluser – altså et tab på bare 0,01 procent per ladecyklus. Til sammenligning kan moderne lithium-ion-batterier tåle at blive opladt og tømt omkring 500 til 1.500 gange – med et tab på 10-20 procent af den oprindelige lagerkapacitet til følge.

Næste skridt …

Brightsun er i øjeblikket i diskussion med potentielle investorer til en storstilet prøveproduktion af Li-S batterier. Firmaet forventer at være klar til produktion i slutningen af 2020. 

En anden lovende batteriteknologi er Solid-State, som blandt andet Samsung er kommet langt med.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.