ElbilerTophistorie

Tesla ved at være klar til at præsentere sit ”million mile”-batteri

Allerede sidst på måneden kan Tesla præsentere et nyt, billigt elbils-batteri og en plan om at bruge parkerede elbiler til at blive et elselskab.

Tesla er ved at være klar til at afsløre et nyt, billigt og mere effektivt batteri til elektriske biler, fortæller Reuters. Batteriet kan få væsentligt betydning for prisen på elektriske biler. Det nye batteri bliver sandsynligvis præsenteret under Battery Days og vil være klar til forbrugerne så tidligt som senere i år eller i starten af næste år, melder mediet. Samtidig har Tesla angiveligt planer om at blive et decideret elselskab – og brugte batterier er brosten på den vej.

Batteriet – der kaldes et ”million mile”-batteri med henvisning til hvor længe det holder inden det skal udskiftes – er udviklet i et samarbejde mellem Teslas egne ingeniører og den kinesiske batterigigant Contemporary Amperex Technology. Det er meningen, at batteriet først skal puttes i Teslas kinesisk producerede biler, men på sigt skal batteriet også bruges i andre lande.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det forventes at Elon Musk vil fortælle verden om batteriet på det kommende Battery Days-event, der efter planen skal løbe af stabelen i slutningen af maj. Musk sagde tidligere i år til analytikere og investorer, at han ville præsentere information, der vil ”blow your mind. It blows my mind”.

Mindre kobolt – lavere pris

Batteriet forventes at sænke prisen per kilowatt time til under 100 dollars – en grænse som mange eksperter forudser, er skæringspunktet, hvor elbiler forventes at kunne sælges til samme pris som fossilbiler.

En af årsagerne til at ”million mile”-batteriet kan produceres billigere end nuværende batterier, er at der bruges mindre eller slet igen kobolt i produktionen – kobolt er det dyreste materiale i eksisterende batterier (og udvindes i øvrigt uforsvarligt, men det er en anden historie). 

Tesla har længe arbejdet på at fjerne kobolt fra ligningen – og er efter rygterne tæt på med hjælp fra CATL’s litium-jern-fosfat-batterier, der slet ikke bruger kobolt. De er dog næppe nået til produktionsstadiet endnu, hvorfor der gættes på, at det nye batteri ”bare” vil bruge væsentligt mindre kobolt – eksempelvis samme CATL’s forbedrede nikkel-mangan-kobolt-batteri (NMC).

Også GM og Volkswagen arbejder på at fjerne kobolt fra batterierne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tesla som elselskab

Reuters fortæller samtidig, at Tesla har planer om en større strategisk ændring; ud over at være bilproducent vil de også være elselskab og levere elektricitet til kunderne. Tesla vil omdanne parkerede elbiler til et gigantisk strømlager, der skal opbevare og fordele strøm mellem bilerne. Tesla har solgt millioner af biler, som vil kunne bruges til formålet – og har allerede infrastrukturen på plads i form af sit Supercharger Network.

Konceptet kaldes vehicle-to-grid-services og er ikke bare en fiks ide; også Volkswagen arbejder på et lignende projekt og herhjemme har Frederiksberg Kommune testet konceptet sammen med Nissan.

Det lader til at blive et interessant Battery Days-event, vi har i vente.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close