At 800 volt-systemer giver fordele ved lynladeren er ikke nogen nyhed. Men vores svenske kolleger hos Vi Bilägere viser i en ny test, præcis hvor overlegen teknologien er. Her sætter kinesiske Zeekr 7X helt nye standarder for, hvor hurtigt du kan være klar til at køre videre.
Under testen , der blev udført ved en Ionity-lynlader, leverede Zeekr 7X ikke bare den højeste topydelse – den holdt også tempoet så længe, at både Skoda Enyaq 85X Sportline Edition og Tesla Model Y (juniper) måtte se sig sat af allerede ved startstregen.
Det er ikke kun hurtigheden, der imponerede vores svenske kolleger – det er konsistensen. Zeekr 7X presser maksimal effekt ind fra start til slut, og det er faktisk kun laderne, der sætter grænsen, ikke bilen selv.
Ved de mest kraftfulde lastbil-ladere målte man over 300 kW, og på udvalgte ladestationer endda op til 350 kW. Her er det ikke længere bilen, men infrastrukturen, der halter efter.
Ladekurver på Zeekr 7x, Tesla Model Y og Skoda Enyaq (illustration: Vi Bilägere). Selv ved 80 procent på batteriet modtog Zeekr 7X stadig over 190 kW. Til sammenligning begyndte de to 400 volt-konkurrenter at falde mærkbart i effekt allerede omkring 30 procent. Det betyder, at du kan tanke de sidste kilometer lynhurtigt – ideelt til dem, der ikke gider bruge mere end et kvarter på rastepladsen.
Ifølge testen kan du på kun 16 minutter fylde batteriet op fra 10 procent med yderligere 400 kilometers kørsel. Spørgsmålet er, om du overhovedet kan nå ud af kiosken med din kaffe og lakrids, før bilen igen er klar til motorvejen.
Kinesiske Zeekr er kommet til Danmark med tre modeller; Zeekr 001, Zeekr X og Zeekr 7X. Prisen for 7X starter ved 399.900 kroner, mens Long Range-udgaven, som er med i testen her, starter ved 439.990 kroner.
Ved udgangen af september var der indregistreret 233 modeller fra Zeekr i Danmark, heraf er de 211 af dem Zeekr 7X.