ElbilerTophistorie

Mercedes genopfinder bremsen til elbiler

Mercedes vil aflive både skivebremser og bremseforurening med deres nye in-drive brake, der udnytter den elektriske motor.

Mercedes-Benz arbejder målrettet på at gentænke bilens traditionelle komponenter, og nu har de vendt op og ned på noget så grundlæggende som bremser. Med introduktionen af det nye in-drive brake-system flytter den tyske bilproducent bremsesystemet ind i drivlinjen, hvilket ikke kun lover mindre vedligeholdelse, men også en mere effektiv og bæredygtig løsning.

I stedet for de velkendte skivebremser og bremsekalibre har Mercedes udviklet en kompakt løsning, hvor bremsen er integreret direkte i elmotorens udgangsaksel.

 

Systemet fungerer ved, at en cirkulær bremseflade presser mod en stationær, vandkølet ring under opbremsning. Det hele er lukket inde i en beskyttet enhed, hvilket betyder farvel til bremsestøv og de rustne skiver, der ofte ses på elbiler.

For at undgå problemer med varmeudvikling – et velkendt problem ved intensive opbremsninger – er systemet udstyret med avanceret vandkøling. Dette holder bremsen kold, selv under ekstreme forhold. Samtidig fjerner flytningen af bremsesystemet vægt fra hjulene, hvilket skulle resultere i bedre køreegenskaber og en mere komfortabel køreoplevelse.

 

En bremse, der holder hele bilens levetid

En af de mest markante fordele ved in-drive brake systemet er holdbarheden. Mercedes forventer, at systemet kan klare hele bilens levetid uden behov for udskiftning eller vedligeholdelse. Det betyder mindre spildtid hos mekanikeren og potentielt store besparelser for bilejeren.

Udover de praktiske fordele har Mercedes også fokus på design og miljøpåvirkning. Den lukkede konstruktion forhindrer bremsestøv i at sprede sig, hvilket ikke kun skåner omgivelserne, men også gør bilen mere bæredygtig. 

Mens Mercedes investerer i deres in-drive bremseteknologi, arbejder andre producenter som REE på mere radikale tilgange. REE har placeret hele bilens drivsystem – motorer, styring og bremser – i hjulkasserne, hvilket åbner op for modulære designs, der kan bruges til alt fra sportsbiler til varevogne.

 

Det er endnu uvist, om Mercedes’ nye bremsesystem bliver en industristandard eller forbliver en eksklusiv løsning for mærkets premium-modeller.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.