Kinesiske NIO har, mildt sagt, ikke haft den store succes herhjemme, siden de kom til landet for et par år siden. Men nu forsøger de med subbrandet Firefly, der vil gøre elbilen mere tilgængelig uden at droppe teknologien og komforten. Prisen starter ved 209.900 kroner – og ja, det er for en komplet, fempersoners elbil med masser af udstyr.
Firefly er lige over fire meter lang, men skjuler sin størrelse godt. Med 404 liter i bagagerummet, ekstra frunk foran og en rækkevidde på op til 330 kilometer er det en bybil, der også kan klare pendling på motorvejen. Og med en venderadius på 4,7 meter kan du stadig glide elegant ind på selv de mest håbløse parkeringspladser.
Billig, men ikke billig følelse Selv basisudgaven “Select” byder på ting, man normalt forbinder med biler i helt andre prisklasser: 13,2-tommer infotainment, 360-grader kamera, fuld LED-lys, 18-tommer fælge og et 14-højttalers Dolby-anlæg. Oven i hatten får du NIOs digitale assistent LUMO, der reagerer på din stemme og kan ordne alt fra klimaanlæg til navigation.
Vil du have endnu mere, byder “Comfort”-udgaven (229.900 kr.) på massage i sæderne, panoramaglastag og trådløs opladning til mobilen.
Opladning uden drama Med et 41,2 kWh LFP-batteri og lynladning på op til 100 kW kan Firefly fyldes fra 10 til 80 procent på under en halv time. Effektiviteten er 14,5 kWh pr. 100 km, hvilket placerer den blandt de mest økonomiske elbiler på markedet.
Firefly er allerede testet til fem stjerner i Euro NCAP – med en imponerende 96 procent score i voksenbeskyttelse. Syv airbags, avanceret førerassistance og et hav af sikkerhedsfunktioner er standard.
Klar til prøvetur i Ishøj Fra oktober kan danskerne opleve Firefly i NIOs showroom i Ishøj, mens et nyt, mere permanent showroom er under opbygning. Og NIO stopper ikke dér – ekspansion til Aarhus og måske Odense er allerede på tegnebrættet i 2026.
Med Firefly banker NIO på døren til et publikum, der vil have elbilens fordele uden at tømme kontoen. Spørgsmålet er, om ildfluen kan lyse vejen op for de mange danskere, der stadig tøver med at tage springet til elbil.