×
ElbilerTophistorie

Ny CATL-kemi skal give hurtigere opladning om vinteren

Verdens største batteriproducent er klar med ny batterikemi, der kan levere 50 procent stigning i ladeeffekten i ekstrem kulde.

Kinesiske CATL hævder at have lavet en ny batterikemi, der kommer os nordboere til hjælp. Selskabet har udviklet nye elektrolytmaterialer, der forbedrer opladning af nuværende litium-ion batteridesign markant. Specielt i ekstrem kulde. Det skriver Reuters.

Vintervejrforhold er en udfordring for elbiler. Kulden bremser de reaktioner inde i elektrolytopløsningen, der er nødvendig for at sende en ladning mellem batteriets to elektroder.

CATL’s chefforsker, Wu Kai, fortæller, at den nye elektrolyt kan levere en 50 procent stigning i effektiviteten i ekstrem kulde ved minus 20 grader Celsius. Og 43 procent under mere normale temperaturer.

Han fortæller videre, at CATL alleerede i år vil være i stand til at masseproducere et batteri, der er i stand til at levere 400 kilometers kørsel med en 10-minutters opladning. Næste mål er at sænke tiden til mellem fem og syv minutter.

Bil- og batteriproducenter er i kapløb om at udvikle solid-state batterier, der vil tilbyde større kraft og øget rækkevidde. Disse batterier, der i øjeblikket er i prototype, forventes at forblive dyre i årevis. Derfor knokles der på at forbedre det eksisterende litium-ion batteridesign.

Så sent som i sidste uge, sagde Toyota, at de er klar til at masseproducere solid-state batterier i 2027-28. Endda til en relativt lav pris, Men Wu Kai er skeptisk:

– Ingen er i stand til at masseproducere solid state-batterier i industrien i øjeblikket. Toyota hævder at være i stand til at halvere omkostningerne, hvilket er meget spændende og ville være meget forstyrrende, men jeg spekulerer på, hvilket grundlag de sammenligner.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.