Teknologi

Ny metode kan oplade et elbilbatteri på 10 minutter

Amerikanske forskere har skabt et batteri, der kan oplades til over 300 kilometers kørsel på bare 10 minutter.

Rækkeviddeangst – det der på engelsk hedder range anxiety – er stadig en af de helt store barrierer for udbredelsen af elbiler. Men det kan et hold forskere fra Penn State University måske kurere. De har skabt et batteri, der kan lades helt op på sølle 10 minutter – altså ikke meget mere end det tager at klare toiletbesøget på en rasteplads.

– Vi kan oplade et elektrisk køretøj på ti minutter til at køre en strækning på mellem 322 og 483 kilometer. Og vi kan gøre det samtidig med, at vi bibeholder en opladningscyklus på 2.500 gange, eller det, der svarer til knapt en million kilometer, fortæller Chao-Yang Wang, der er professor ved Penn State University og en af de forskere, der står bag batteriet, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hurtig opladning af et litium-ion-batteri gør normalt batteriet meget varmt, hvilket slider voldsomt på batteriet – og i øvrigt risikerer batteriet af brænde af på grund af varmen. Derfor ledsages lynopladning af batterier altid af aktiv nedkøling. Men de amerikanske forskere har vendt processen om – de har via et indbygget varmelegeme opvarmet batteriet lynhurtigt ti 60 grader og ladt det op til 80 procent, hvorefter det får lov at afkøle.

Forskerne hævder, at den metode slider mindre på batteriet – og det giver professor Poul Norby dem ret i. Han er ansat ved Institut for Energikonvertering og -lagring ved DTU Energi. Men han påpeger samtidig, at der vil være en underlæggende risiko ved metoden.

– Der er helt klart nogle sikkerhedsmæssige ting, som man skal have styr på her, siger Poul Norby til Videnskab.dk.

Han understreger samtidig, at der skal mere forskning og flere tal til, før man kan sige, at amerikanernes metode er løsningen. Forskerne har udgivet deres resultater i det videnskabelige tidsskrift  Joule.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close