TeknologiTophistorie

Pirellis nye ‘cyberdæk’ har indbygget sensor

Pirelli Cyber Tyre 5G har indbygget og opkoblet sensor, der kan måle væsentligt mere end bare trykket i dækkene.

Adskillige nyere biler har sensorer, der måler dæktrykket og advarer hvis det pludselig falder. Dækproducenten Pirelli vil tage det et skridt videre med sine Cyber Tyre 5G. Som navnet antyder er selve dækket nemlig opkoblet, ligesom sensoren er integreret direkte i dækket – og den kan måle væsentligt mere end bare dæktrykket.

Den opkoblede sensor kan nemlig måle både lufttryk, temperatur og acceleration, og værdierne sendes til bilens computer i realtid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For bilproducenter er det blevet vigtigt at indsamle så mange data som overhovedet muligt om kørslen. Installationen af sensorer i selve dækket – og ikke bare en separat sensor – kan give flere data. Noget der også vil være ekstra vigtigt til selvkørende biler.

Der er dog ingen grund til at køre til dækservice lige med det samme. I øjebliket er Pirelli Cyber Tyre 5G systemet kun installeret i superbilen McLaren Artura, men det vil sandsynligvis også ende i mere økonomisk fremkommelige modeller i fremtiden.

Pirelli Cyber Tyre 5G
Pirellis egen illustration af cyberdækkene.

Fremtiden vil også gøre cyberdækkene endnu mere brugbare, mener Pirelli. Eksempelvis forventer de, at sensorerne vil kunne bruges til at opdage aquaplaning – dækslip – hurtigere end førereren har tid til at reagere. Sensoren vil også vide, om det er sommer- eller vinterdæk, som kan påvirke bilens skridsikrer systemer.

På nuværende tidspunkt får sensoren strøm fra et indbygget batteri, der vejer lidt over ti gram, men på sigt forventer Pirelli, at sensoren kan drives af den energi der opstår, når dækket ruller.

Du kan læse mere om Pirelli Cyber Tyre 5G hos producenten.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button