×
ElbilerTophistorie

Porsche eksperimenter med V8-brintmotor

Porsche-ingeniører eksperimenter med en ombygget V8-motor, der kører på brint.

Selv om Porsche er gået et skridt ud ad elbilsvejen med Taycan, har de ikke helt opgivet andre ideer til at reducere emissioner. Sportsvognsmærket tror også på såkaldte syntetiske brændstoffer i almindelige forbrændingsmotorer – og nu fortæller de, at de eksperimenterer med en brintmotor.

Brintbiler har normalt en brændselscelle, der omdanner brint til elektricitet, der driver bilen fremad. Men Toyota har lavet en forbrændingsmotor, der kører på brint, og det er den teknologi, som Porsche-ingeniørerne nu ser nærmere på.

“Vi har udviklet en brintdrevet forbrændingsmotor, der vil matche kraften og drejningsmomentet i vores nuværende benzinmotorer som et konceptstudie. Målet var også at opnå et lavt forbrug og holde emissionerne på samme niveau som den omgivende luft,” siger Vincenzo Bevilacqua, motorsimuleringsekspert hos Porsche Engineering.

Indtil videre har Porsche ikke bygget motoren fysisk, men udelukkende som et virtuelt studie. Den virtuelle V8-brintmotor er baseret på selskabets benzindrevne 4,4-liters V8-motor, men har fået et helt nyt turbolader-system.

”For ren forbrænding af brint skal turboladerne på den ene side give omkring dobbelt så meget luftmasse, som de gør i benzinmotorer. Til gengæld resulterer det i lavere udstødningsgastemperaturer i mangel på energi til deres fremdrift på udstødningssiden,” forklarer Bevilacqua. Denne uoverensstemmelse kan ikke løses med konventionelle turboladere. Porsche Engineering har derfor undersøgt fire alternative, særligt kraftfulde turboladekoncepter, hvoraf nogle kommer fra motorsportens verden.

Den eksperimentelle motor yder 440 kW (598 hk), hvilket er 50 hk mere end den tilsvarende benzinmotor. Sammen med almindelige elmotorer kan brintmotoren yde op til 680 hk.

Vil du dykke mere ned i de tekniske forklaringer, kan du læse videre på Porsches hjemmeside.

Brintdrift giver hurtigere tankning og længere rækkevidde, sammenlignet med rene elbiler. Til gengæld er infrastrukturen dårligt udviklet, og i et større perspektiv er teknologien væsentligt mindre effektiv end batteridrevet drift.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.