fbpx

 

 

 

 

Elbiler

Segway miniPro; som at stå på ski i storbyen

Sidste år hærgede de små, farvestrålende tohjulede hoverboards storbyerne. Men de forsvandt fra bybilledet i takt med historierne om, at deres batterier kunne selvantænde. Det næste store hit bliver måske Segway miniPro, der – i modsætning til de billige boards – overholder en række nye sikkerhedsstandarder, der er lavet for at undgå blandt andet brand. Og hvis du synes, den ser bekendt ud: Ja, den er er “lillebror” til de Segway-scootere som turisterne bruger til sightseeing.

Topfart på 18 km/t

I modsætning til sine billige kinesiske forgængere bruger Segway miniPro sensorer og en unik knæ-betjent styrepind til at gøre turen nem. Den har en topfart på 18 kilometer i timen og kan rulle op til 30 kilometer på en 3-4 timers opladning. Den har desuden automatisk forlygte, LED-baglygter og så kan den tilpasse sig din kørestil ved hjælp af intelligente algoritmer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den kan endvidere fjernbetjenes via smartphone ved hjælp af Bluetooth.

Segway Minipro
MiniPro er en af de første “sikre” hoverboards.

Segway MiniPro er en af de første elscootere der overholder den nye UL-2272 certificering (den anden er Razor Hovertrax, red.), der definerer, et “sikkert” hoverboard. De to væsentligste dele af certificeringen er styring af batteri- og strømtilførsel, men den stiller også krav til den fysiske udformning af produktet.

Et dyrt bekendtskab

Den første Segway blev præsenteret for mere end 15 år siden og er siden lavet i adskillige varianter. MiniPro er den hidtil mindste af slagsen, men indeholder grundlæggende den samme teknologi i form af processorer, gyroskoper og sensorer.

Hvor de kinesiske hoverboards kunne købes på Amazon for knapt et par tusinde, kræver Segway miniPro et noget dybere greb i lommen. Den danske importør vil have knapt 9.000 kroner for krabaten. En pæn klat for en scooter, der endnu ikke må bruges på offentlig vej herhjemme. Trafik- og Byggestyrelsen har dog igangsat en undersøgelse, der skal vurdere, om de nuværende regler er tidssvarende.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button