Stellantis i problemer – sætter produktionen på pause

Stellantis bremser samlebåndene i Frankrig og Italien – faldende bilsalg betyder tvungne orlovsuger for tusindvis af ansatte, mens modeller som Fiat Panda og Opel Mokka sættes på pause.

Bilmastodonten Stellantis – selskabet bag mærker som Fiat, Opel, Peugeot og Alfa Romeo – trykker på pauseknappen. Faldende efterspørgsel efter deres modeller på det europæiske bilmarked tvinger nu koncernen til midlertidigt at lukke to fabrikker.

Produktionen af små SUV’er som Opel Mokka og DS3 i Poissy, Frankrig, står stille i anden halvdel af oktober. Og i Italien rammer det Fiat Panda og Alfa Romeo Tonale, hvor samlebåndene i Pomigliano-fabrikken lukker ned fra 29. september. For Panda varer pausen en uge, mens Tonale-linjen først kører igen efter den 10. oktober.

 

Det betyder tvungne orlovsuger for tusindvis af ansatte – alene i Pomigliano bliver 3.800 medarbejdere sendt hjem.

Salget går i stå

Mens bilsalget i resten af Europa er stagneret, går det baglæns for Stellantis. Koncernen har oplevet et fald på 8 procent i nye registreringer, svarende til 1,19 millioner biler. Særligt Alfa Romeo Tonale er ramt af modvind. Modellen, der skulle være et frisk pust i premium-SUV-klassen, har fået sværere vilkår i USA, hvor nye toldsatser har dæmpet efterspørgslen.

 

Det er dog værd at hæfte sig ved, at det primært er Stellantis’ fossilmodeller – altså biler med benzin- og dieselmotorer – som oplever det største pres og sættes på pause. Ifølge de seneste EU-data falder andelen af nye biler med traditionelle forbrændingsmotorer (benzin og diesel) kraftigt: i første syv måneder af 2025 udgjorde de blot 37,7 % af nye registreringer – mod 47,9 % året før.

Samtidig er Stellantis med blandt de grupper i Europa, der rammes hårdest. Blandt større bilproducenter oplevede gruppen den største tilbagegang i salget i første halvår af 2025 – især Fiat, Citroën og Opel/Vauxhall mærkerne blev hårdt ramt.

 

Ikke første gang

Det er langt fra første gang, Stellantis må trække stikket midlertidigt. Tidligere i år stoppede produktionen af den elektriske Fiat 500 i Torino på grund af manglende ordrer.

For forbrugerne er signalet tydeligt: Når selv de mest folkelige modeller som Panda og Mokka får pauser, er det et tegn på, at efterspørgslen i Europa er mere presset, end bilfabrikanten havde håbet.

 

Kort sagt: Det er køretøjer drevet af fossile brændstoffer, ikke elbiler eller hybrider, som nu må holde for. Og det sender et klart signal til forbrugerne – og bilbranchen – om, at tiden langsomt løber ud for den traditionelle motor.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.