Bilmastodonten Stellantis – selskabet bag mærker som Fiat, Opel, Peugeot og Alfa Romeo – trykker på pauseknappen. Faldende efterspørgsel efter deres modeller på det europæiske bilmarked tvinger nu koncernen til midlertidigt at lukke to fabrikker.
Produktionen af små SUV’er som Opel Mokka og DS3 i Poissy, Frankrig, står stille i anden halvdel af oktober. Og i Italien rammer det Fiat Panda og Alfa Romeo Tonale, hvor samlebåndene i Pomigliano-fabrikken lukker ned fra 29. september. For Panda varer pausen en uge, mens Tonale-linjen først kører igen efter den 10. oktober.
Det betyder tvungne orlovsuger for tusindvis af ansatte – alene i Pomigliano bliver 3.800 medarbejdere sendt hjem.
Salget går i stå
Mens bilsalget i resten af Europa er stagneret, går det baglæns for Stellantis. Koncernen har oplevet et fald på 8 procent i nye registreringer, svarende til 1,19 millioner biler. Særligt Alfa Romeo Tonale er ramt af modvind. Modellen, der skulle være et frisk pust i premium-SUV-klassen, har fået sværere vilkår i USA, hvor nye toldsatser har dæmpet efterspørgslen.
Det er dog værd at hæfte sig ved, at det primært er Stellantis’ fossilmodeller – altså biler med benzin- og dieselmotorer – som oplever det største pres og sættes på pause. Ifølge de seneste EU-data falder andelen af nye biler med traditionelle forbrændingsmotorer (benzin og diesel) kraftigt: i første syv måneder af 2025 udgjorde de blot 37,7 % af nye registreringer – mod 47,9 % året før.
Samtidig er Stellantis med blandt de grupper i Europa, der rammes hårdest. Blandt større bilproducenter oplevede gruppen den største tilbagegang i salget i første halvår af 2025 – især Fiat, Citroën og Opel/Vauxhall mærkerne blev hårdt ramt.
Ikke første gang
Det er langt fra første gang, Stellantis må trække stikket midlertidigt. Tidligere i år stoppede produktionen af den elektriske Fiat 500 i Torino på grund af manglende ordrer.
For forbrugerne er signalet tydeligt: Når selv de mest folkelige modeller som Panda og Mokka får pauser, er det et tegn på, at efterspørgslen i Europa er mere presset, end bilfabrikanten havde håbet.
Kort sagt: Det er køretøjer drevet af fossile brændstoffer, ikke elbiler eller hybrider, som nu må holde for. Og det sender et klart signal til forbrugerne – og bilbranchen – om, at tiden langsomt løber ud for den traditionelle motor.