Toyota sælger elbiler i Europa – men de har altid været fragtet ind udefra. Nu ændrer det sig. Den japanske bilgigant flytter for første gang en elbilproduktion til Europa og udvider sin fabrik i Kolin i Tjekkiet, hvor der i dag ruller Aygo X og Yaris ud i titusindvis. Snart skal de små benzinbiler dele samlebånd med en ny, fuldelektrisk Toyota.
For at gøre plads til elbilen bliver fabrikken udvidet fra 152.000 til 173.000 kvadratmeter. Der bygges nye værksteder til batteriproduktion, svejsning og lakering, og der ansættes flere folk til at køre treholdsskiftet. Alt sammen en del af en investering på hele 680 millioner euro – over 5 milliarder kroner.
Toyota har produceret biler i Kolin siden 2002, og mere end 220.000 biler forlader årligt fabrikken. Med udvidelsen bliver det altså første gang, at en Toyota-elbil bygges på europæisk jord.
Toyota har endnu ikke officielt navngivet modellen, men Toyota skriver, at det bliver en ny model. Dermed kan rygter om både bZ4X og den nye C-HR+ manes i jorden; det kunne være Urban Cruiser, der endnu ikke er kommet på markedet, men der lægges altså op til en ny model.
Et strategisk skridt
Toyota har længe været kendt som hybridernes konge og har været langsom til at rulle fuldelektriske biler ud i Europa. Derfor er det et markant signal, når selskabet nu placerer elbilproduktionen tættere på de europæiske forbrugere.
Yoshihiro Nakata, administrerende direktør for Toyota Motor Europe, lægger heller ikke skjul på ambitionerne:
”Med produktionen af en ny elbil her i Europa styrker vi både vores tilstedeværelse på markedet og bidrager til mere effektiv mobilitet.”











