Toyota tager nu det afgørende skridt mod at gøre en af bilverdenens største drømme til virkelighed: solid state-batteriet.Sammen med den japanske råstofgigant Sumitomo Metal Mining har Toyota indgået en aftale, der skal bane vejen for masseproduktion af katodematerialer – en central del i næste generations elbiler.
For elbilsejere betyder det én ting: hurtigere opladning, længere rækkevidde og mere stabile batterier, alt sammen i et mere kompakt format.
Et teknologisk kvantespring
I modsætning til de batterier, der sidder i dagens elbiler, bruger solid state-batterier en fast elektrolyt i stedet for en væske. Det gør dem mindre, lettere og langt mere effektive. Samtidig reduceres risikoen for overophedning, og levetiden bliver markant længere.
Toyota og Sumitomo har samarbejdet siden 2021 om at finde løsningen på en af teknologiens store udfordringer – nemlig nedbrydning af katodematerialet efter mange opladninger. Nu hævder de at have fundet nøglen: et ”meget holdbart katodemateriale” fremstillet med Sumitomos avancerede pulverteknologi.
Ifølge Toyota skal det være nøglen til, at solid state-batterier endelig kan produceres i stor skala.
Klar til vejene – inden for tre år
Toyota har allerede testet teknologien i flere prototyper, blandt andet i konceptbilen Toyota LQ, der blev vist frem under OL i Tokyo.
– Vi har i en længere periode testet fuld solid state-batterier i forskellige køretøjer. Med det seneste gennembrud forventer vi at introducere teknologien i de første elbiler inden for tre år, siger Anders Tystrup fra Toyota Danmark.
Hvis alt går efter planen, kan de første Toyota-modeller med solid state-batterier rulle ud på vejene i 2027 eller 2028.
Den elektriske fremtid – på japansk
Solid state-teknologien er blevet kaldt elbilernes hellige gral. Den kan potentielt halvere opladningstiden, øge rækkevidden med op mod 50 procent og gøre elbiler mere attraktive for dem, der stadig er skeptiske over for rækkevidde og ladehastighed.
Toyota har længe været blandt de mest forsigtige spillere på elbilsmarkedet, men med denne aftale ser det ud til, at japanerne endelig er klar til at trykke speederen i bund.
Hvis solid state-batterierne bliver en realitet, kan de for alvor ændre spillet – ikke bare for Toyota, men for hele elbilindustrien.