Den Bonn-baserede virksomhed High Performance Battery (HPB) hævder at have opnået et kvantespring i batteriteknologi. De melder klar til serieproduktion af et solid state-batteri, der har ti gange længere levetid end de nuværende litium-ion batterier.
Solid state-batterier er den hellige gral og ingen havde forventet masseproduktion før slutningen af årtiet. Hvis den tyske virksomhed ikke slår større brød op, end de kan bage, er der virkelig tale om en sensation.
“Vi åbner ikke kun et nyt kapitel inden for batteriteknologi,” forklarer Sebastian Heinz, CEO for HPB, “men yder også et afgørende bidrag til energiomstillingen og klimabeskyttelsen på verdensplan”.
Ifølge tyskerne overgår deres nye batteri de eksisterende lithium-ion-batterier på alle punkter.
For det første har batteriet langt bedre levetid. Mens konventionelle lithium-ion-batterier skal udskiftes efter omkring 1.250 opladningscyklusser har HPB solid state-batteriet mindst 12.500 opladningscyklusser med en sammenlignelig belastning. Da disse celler endnu ikke har nået slutningen af deres liv, vil dette antal fortsætte med at stige støt.
Den nye HPB solid state-elektrolyt er ikke-brændbar og dermed betydeligt sikrere end de brændbare flydende elektrolytter fra konventionelle lithium-ion-batterier.
Sammenlignet med de flydende elektrolytter, der anvendes i dag, har HPB-batteriet samtidig en enormt forbedret ledningsevne. Dette er afgørende for den tilgængelige strøm fra battericellen. HPB solid state-elektrolytten viser en absolut højere ledningsevne ved minus 40° C end konventionelle flydende elektrolytter ved deres optimale ved plus 60° C. Disse egenskaber er blevet bekræftet af uafhængige partnere og forskningsinstitutter. Dette eliminerer behovet for at forvarme batterierne om vinteren.
Ingen kobolt
Det tyske batteri benytter heller ikke de kontroversielle mineral kobolt. De anvendte primære materialer kan uden problemer skaffes over hele verden, fortæller virksomheden. Sammen med den bedre levetid på batteriet betyder det, at der generelt skal bruges færre råmaterialer.
HPB er i kontakt med en række potentielle licenstagere af deres batteri, og ifølge dem selv er interessen stor:
”Vi fører allerede intensive samtaler – ikke kun i Tyskland og Europa. Også i Indien er folk meget åbne over for at implementere vores teknologi,” konkluderer Heinz: “I Schweiz er der allerede ved at blive planlagt en gigafabrik, som skal dække det schweiziske marked og producere til yderligere licenstagere.”
Her på redaktionen forbeholder vi os ret til at være skeptiske indtil andet er bevist. Vi glæder os eksempelvis til at høre, hvad høj batteriets energitæthed er.