×
TeknologiTophistorie

Toyota sætter 100 brinttaxier på vejene i København

Toyota og taxitjenesten Drivr over 100 brinttaxier på vejene i København og understøtter dermed de politiske mål til en grønnere taxibranche.

Regeringen har et mål om, at senest i 2030 skal alle kørende taxier være nulmissionbiler. Fredag sendte Toyota og den app-baserede taxitjeneste Drivr mere end 100 brinttaxier på vejene i København.

Det er netop blevet markeret på Ofelia Plads i centrum af København, hvor Toyota officielt overdrog de nye brinttaxier til Drivr. Bilerne er alle af modellen Toyota Mirai, der er verdens første dedikerede brintbil, og hvis eneste udledning under kørslen er vand, der er så rent, at man kan drikke det. 

Hos brancheorganisationen Brintbranchen hilser direktør Tejs Laustsen Jensen naturligvis de mange brinttaxier mere end velkommen.

“Der er ingen tvivl om, at taxibranchen er en afgørende drivkraft i den grønne omstilling. De er i konstant drift og tilbagelægger rigtig mange kilometer især i storbyerne hver eneste dag. Skiftet fra sort diesel til grøn brint sikrer den samme drift og fleksible mobilitet, bare uden skadelige emissioner,” siger Tejs Laustsen Jensen.

brinttaxier
Toyota overdrager brintbilerne til Drivr på Ofelia Plads (foto: Mikal Schlosser)

Han fremhæver desuden de positive følger for infrastrukturen, som de mange brinttaxier også fører med sig. 

“De mange nye taxier er med til at skabe det nødvendige aftag af brint på tankstationerne, som er afgørende for, at infrastrukturen udbygges. Og så er taxierne rullende udstillingsvinduer for grøn brintteknologi, som jo er et område, hvor den stærke, danske værdikæde af underleverandører er blandt verdens bedste,” påpeger Tejs Laustsen Jensen. 

Københavns Kommune har valgt Drivr til at stå for hele kommunens såkaldte adhoc taxikørsel. Dermed vil bl.a. børn med handicap, psykisk udfordrede borgere, borgere på vej til hospitalet, kommunalt ansatte i tjeneste og politikere fremover blive transporteret i brintbiler, når kørslen foregår med taxi. 

Taxierne er sat på gaden som en del af de europæiske projekter for brint til transport, Hydrogen Mobility Europe 2 (H2ME2) og Zero Emission Fleet vehicles For European Rollout (ZEFER), som er støttet af The Hydrogen And Fuel Cell Joint Undertaking (FCH JU), og som både Københavns Kommune, Toyota og Brintbranchen er partnere i. Projektet har til formål at udbrede brintløsninger til transport på tværs af EU og har bidraget til både vogne og brinttankstationer i Danmark.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.