Når vi bremser, lyser det rødt bagpå bilen. Men hvad med dem, der kommer forfra? De får ingen advarsel, og det kan koste dyrebare reaktionsekunder i trafikken. Nu foreslår forskere fra det tekniske universitet i Graz, at bilerne får grønne bremselys på fronten – og resultaterne af deres studie er svære at ignorere.
En analyse af 200 virkelige trafikulykker i Østrig viser, at grønne bremselys foran kunne have forhindret mellem 7,5 og 17 procent af kollisionerne. I yderligere en fjerdedel af ulykkerne ville et frontlys have sænket farten på sammenstødet – og dermed reduceret skaderne.
”Signalet foran kan markant forkorte reaktionstiden hos andre trafikanter. Det betyder kortere bremselængde og i sidste ende færre ulykker,” forklarer forskningsleder Ernst Tomasch fra TU Graz.
Hvordan virker det?
De grønne bremselys tændes, når bilen bremser, og slukker, når den holder stille og er klar til at køre igen. Det giver både modkørende og trafikanter fra siden en visuel advarsel: Pas på, her sker der noget.
Lysene er billige at bygge ind i nye biler og kan også eftermonteres på ældre modeller. Forskerne peger dog på, at frontlysene kun hjælper, hvis de rent faktisk er synlige – derfor anbefaler de også bremselys på bilernes sider.
Konceptet er ikke nyt, men indtil videre har ingen bilproducenter turdet rulle det ud. Kun et feltforsøg i Slovakiet har testet teknologien på rigtige veje.
Hvis forskerne får ret, kan vi dog stå foran en af de største ændringer i bilernes lyssignaler siden det tredje bremselys blev indført i 1980’erne. Spørgsmålet er bare, om bilindustrien – og lovgiverne – er klar til at give grønt lys til … grønne bremselys.
Næste skridt
Om de grønne bremselys nogensinde finder vej til gadebilledet, afhænger nu af både bilproducenter og politikere. For selvom teknologien er enkel og billig, kræver den ændringer i internationale regler for bilbelysning. Hvis EU og bilindustrien giver grønt lys, kan næste generation af biler måske advare os på en helt ny måde – og gøre vejene en smule mere sikre.