Transport

VW-chef: Prisen er afgørende for elbilens udbredelse

Vi nærmer os et punkt, hvor elbiler bliver lige så billige at anskaffe som benzinbiler – og så kommer det til at gå stærkt, forudser Volkswagen-chef.

Har du elbil? Hvorfor ikke? Er det prisen? Angst for manglede mulighed for opladning? Reinhard Fischer, der er strategichef for VW i USA mener, at det primært er prisen der afgør, om folk vil købe elbil. Når først prisen kommer ned på samme niveau som en benzinbil, vil udbredelsen af elbiler gå stærk, mener han. Og det er tæt på, at det sker, mener han også.

– Vi er meget overbeviste om, at vippepunktet er nær og at det afgørende er prisen, siger Fischer til Automotive News.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke overraskende mener Reinhard Fischer massive satsning på elektriske biler vil være en væsentlig faktor i at få prisen på elbiler ned. VW investerer i disse år milliarder af dollars på at opskalere produktionsniveauet på sine elektriske biler fra et par tusinde om året til 2 til 3 millioner elektriske biler om året i 2025.

– Når først du overvinder frygten for det nye, er en elektrisk bil et bedre valg. Jeg tror ikke det kræver særlig meget at overbevise folk. Der er en grundlæggende nysgerrighed. Og når alt kommer til at, så koster det at eje en elektrisk bil kun omkring halvdelen af, hvad det koster at eje en benzinbil, hævder Fischer.

Frygt for vand og infrastruktur

Han indrømmer at der stadig er frygt for de elektriske biler. Som et eksempel nævner han, at mange mennesker er bekymrede for at køre elbiler i regnvejr, da vi gennem de sidste 50 år har fået at vide, at man ikke skal blande vand og elektricitet. Han nævner også infrastrukturen som en udfordring.

– ”Rækkevidde-angst” er blevet afløst af opladningsangst. For hundrede år siden blev benzin solgt på apoteker. I dag har vi i USA mere end 122.000 tankstationer. Den omdannes fra en flaskehals til en vare. Elektrisk opladning vil være præcis det samme, siger Fischer.

Til september lancerer Volkswagen sin VW ID.3, der er en hatchback i Golf-klassen til en pris, der kommer til at ligge på under 40.000 euro i Tyskland (under 300.000 kroner). VW ID.3 1st, som den første model er døbt, vil være udrustet med en 58 kWh batteripakke med en rækkevide på 420 kilometer (WLTP). Der vil blive frigivet yderligere to udgaver med 45 kWh og 77 kWh batteripakker. Bilen forventes at køre ud på gader og veje i midten af 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services