ElbilerTophistorie

VW klar med ny 800 volt elbilplatform i 2027

Volkswagens næste generations elbiler bygges fra 2027 på en helt ny platform med 800 volt – SSP skal danne fundamentet for alt fra elektrisk Golf til luksusmodeller fra Porsche og Bentley.

Volkswagen-koncernen har taget et vigtigt skridt mod fremtidens elbiler. Efter flere års forsinkelser er udviklingen af den nye elbilplatform SSP (Scalable Systems Platform) nu nået såkaldt “arkitekturfrysning” – og dermed klar til næste fase. Den skal danne rygraden i koncernens kommende elbiler fra 2027 og frem.

Planen er, at SSP-platformen gradvist skal afløse de eksisterende MEB- og PPE-platforme og være fælles grundlag for modeller på tværs af koncernens mærker – fra Skoda og Volkswagen til Audi, Porsche og Bentley. I alt forventes otte varianter af platformen, der skal kunne tilpasses både kompakte og luksuriøse modeller.

 

– SSP kommer til at spænde fra A- til D-segmentet og dermed give os en unik fleksibilitet med mulighed for standardisering og hurtigere udvikling, sagde koncernchef Oliver Blume allerede for to år siden, da platformen blev præsenteret.

Forsinkelser og ny kurs

Oprindeligt var SSP sat til debut i 2026, men projektet er blevet ramt af flere forsinkelser. Nu melder det tyske medie Automobilwoche, at platformen er klar til næste fase – nemlig forhandlinger med både interne og eksterne leverandører. Komponentfabrikken i Kassel får en central rolle i produktionen af drivlinjekomponenter, mens Volkswagens batteriselskab PowerCo skal levere battericellerne.

 

MEBPPE (2024+)MEB+ (2025+)SSP (2026+)
SegmentA-BB-DA0-BA0-D
Motorkraft (kW)110-220140-700110-290120-1.300
Ladetid i minutter35212012
ADASOp til L2+L2++Op til L2++Op til L4
Oversigt over Volkswagen Gruppens platforme.

Platformen får 800 volt arkitektur – en teknisk opgradering sammenlignet med koncernens nuværende MEB/MEB+ platform – hvilket blandt andet kan give kortere ladetider og bedre performance.

En anden central komponent i SSP-platformen er Volkswagen Gruppens standardiserede battericelle, “Unified Cell”, som skal bruges på tværs af hele Volkswagen-koncernens mærker og modeller. Målet er at reducere kompleksitet og omkostninger ved batteriproduktion, samtidig med at fleksibiliteten bevares – da cellen kan tilpasses forskellige kemier (som LFP, NMC osv.) afhængigt af bilens segment og krav.

Elektrisk Golf og T-Roc på vej

De første biler baseret på SSP-platformen forventes lanceret i 2027. Ifølge Automobilwoche bliver det blandt andet ID.Every1 samt fuldelektriske versioner af Volkswagen Golf og T-Roc, der først får glæde af den nye teknologi.

 

Volkswagen har tidligere meldt ud, at SSP skal være koncernens fremtidige standard – en platform, der kan dække alt fra 120 til 1300 kW i motoreffekt og dermed både masseproducerede biler og high-performance-modeller.

De endelige aftaler med leverandører ventes at falde på plads i løbet af foråret 2026, hvor koncernen også vil definere modelplaner og strukturer frem mod 2030.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.