Xiaomi tester elektrisk SUV med 1.400 heste på Nürburgring

Smartphones var kun opvarmning – nu vil Xiaomi sende en 1.400 hestes el-SUV på gaden, og den bliver testet på selveste Nürburgring.

Fra smartphones til superbiler – Xiaomi bliver ved med at ryste bilbranchen. Efter succesen med sedanen SU7, som på rekordtid overhalede Tesla Model 3 i Kina, er den kinesiske techgigant nu klar til at gå efter den helt store pris: Tesla Model Y. Og våbnet er en elektrisk SUV med op mod 1.400 hestekræfter, der netop er blevet spottet på Nürburgring.

Den nye model hedder YU7 og blev lanceret i sommer i tre versioner: Standard (baghjulstræk), Pro og Max (begge med firehjulstræk). Men som med SU7, der fik en kompromisløs Ultra-version, har det hele tiden ligget i kortene, at en ekstrem performance-model af YU7 ville komme. Og nu er prototypen blevet fanget under hård test på Nürburgring.

 

Rygterne svirrer om navnet – skal den hedde YU7 Ultra som sedanen, eller YU7 GT for at markere sit crossover-fokus? Uanset hvad, er der tale om en SUV, der i grove træk arver drivlinjen fra SU7 Ultra: tre motorer med over 1.500 hestekræfter, en 100 kWh-batteripakke og accelerationstal, der sender konkurrenterne i grus.

Prototypen afslører også en række fysiske opgraderinger, skriver Autoevolution: bredere hjulkasser, 21-tommers hjul med 305-dæk bagtil, et todelt spoilerdesign mellem taglinje og bagklap – og ikke mindst et bremse-setup, der kan levere varen. Her vil Xiaomi ikke gentage kritikken fra SU7 Ultra, hvor bremserne blev anset for at være for svage til kræfterne. På YU7 GT/Ultra er der nu oversize-bremsekalibre på alle fire hjul.

 

En interessant detalje er lidar-sensoren placeret over forruden. Den afslører, at Xiaomi ikke glemmer sine ambitioner om selvkørende teknologi – selv i en bil, der ellers handler om rå muskelkraft.

Crossovers er langt mere populære end sedans, og med YU7 går Xiaomi benhårdt efter at vippe Tesla Model Y, verdens mest solgte bil, af pinden. Og det er ikke kun i Kina, kampen skal stå. Denne performance-udgave er nemlig også tænkt som spydspids for Xiaomis globale ekspansion.

 

For europæiske forbrugere bliver ventetiden dog lidt længere – Xiaomi forventes først at indtage kontinentet i 2027. Indtil da må vi nøjes med smugkig fra Nürburgring, hvor en kinesisk smartphone-gigant forvandler sig til Porsches, Teslas og BMWs nye mareridt.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.