Som en del af den store elbiltest, El Prix, har det Norges Automobil-Forbund, NAF, og mediet Motor.no haft samtlige biler forbi en lynlader. Formålet var at se, om bilerne kunne leve op til den ladetid, der bliver lovet i brochurerne.
Ladetesten blev foretaget på en Ionity-station i Dal i Norge, med temperaturer på mellem en enkelt og tre grader. Før testen havde bilerne kørt i mindst to timer og havde et batteriniveau på under 10 procent.
Hurtigst var Xpeng G9 Performance, der ladede op fra 10 til 80 procent på 19 minutter. Et minut hurtigere end det lovede. I gennemsnit var ladeeffekten under opladning af G9’eren på 219 kW, og den toppede på 291 kW.
Top-ladeeffekten i testen var dog på hele 327 kW. Det er rekord og den blev sat af Lotus Electre S.
Nios elbiler EL6 og ET5 Touring imponerede også i testene. Det med en ladetid på henholdsvis 22 og 26 minutter op til 80 procent. Begge modeller ladede betydeligt hurtigere end Nio lover.
– Nu begynder ladestoppene at blive imponerende korte. Med de biler, der fylder batteriet hurtigst, når man knap at gå på toilettet, før man kan køre videre, siger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgiver i NAF.
Læs også: Ukendt kineser slog Tesla i vinterens rækkeviddetest.
Herunder den samlede test. Du kan læse flere informationer om testen hos Norges Automobil-Forbund.