Gaming

7 ting du skal vide om Google Stadia

Googles nye spilplatform dropper konsollen og gør det muligt at game overalt på alle enheder via skyen. Her er flere detaljer om Google Stadia …

Med sin Google Stadia platform vil søgegiganten effektivt aflive konsollerne og gøre det muligt at game overalt – og på stort set alle enheder – via skyen. Du behøver hverken konsol eller en kraftfuld computer; funklende AAA-titler kan afvikles på fjernsynet, mobiltelefonen eller andre enheder så længe du har en hurtig og stabil internetforbindelse. 

Den slags er vi blevet lovet før, men når det er Google der lover det, så er der grund til at tage det seriøst. Hvis nogen har både midlerne og ambitionerne til at føre det ud i livet, så er det Google.

Her er en oversigt over det vi ved om Googles nye gaming-platform …

Det virker på stort set alle skærme

Hele ideen med Google Stadia er, at spil skal befries fra konsollerne og skal kunne afvikles på alle typer enheder. Alle den tunge beregninger foregår i skyen og alle dine tastetryk og controllerbevægelser sendes til en server langt væk, men med et minimum af forsinkelse, hvilket er helt essentielt i spil – specielt i realtids-skydespil. Når det lanceres senere på året, vil Stadia fungere på computere (skrivebord og bærbare), smartphones og tablets, såvel som på fjernsyn med Chromecast-teknologien indbygget. Man kan også skifte mellem enhederne løbende; eksempelvis starte et spil på tv’et og fortsætte det på mobiltelefonen i bussen. Det eneste, det kræver, er en rigtig hurtig og stabil netforbindelse.

Google har lavet en speciel Stadia controller

Under lanceringen præsenterede Google også en speciel controller, der kan bruges med Stadia-platformen. Umiddelbart ligner den en fin krydsning mellem Sonys DualShock 4 og Microsoft Xbox One-controller, men den er udstyret med et par bonusfunktioner, der forbedrer Stadia-oplevelsen. For det første tilsluttes den direkte til serverne i skyen via wifi, hvilket skulle minimere lag. For det andet er den udstyret med to Stadia-specifikke knapper; en “Capture”-knap der streamer til Youtube og en Google Assistant-knap der … ja, aktiverer den indbyggede mikrofon og giver adgang til Googles digitale assistent.

I øvrigt er det ikke nødvendigt at investere i Googles nye controller – dine egne tastaturer og controllere vil fint fungere med Stadia-platformen.

Stadia har unikke sociale funktioner

En spilplatform ville ikke være komplet uden visse indbyggede sociale funktioner og det har Google naturligvis også tænkt på. State Share er en funktion, der gør det muligt at “gemme” en hændelse i et spil og sende det via et link til enten venner eller hvem som helst – og de kan så fortsætte spillet fra den gemte hændelse og spille videre selv.

Crowd Play er en funktion der gør det nemmere for Youtubere at få kontakt med sine seere, da sidstnævnte kan stille sig i en virtuel kø til at spille et spil direkte mod Youtuberen. Google viste funktionen frem under lanceringen med spillet NBA 2K19 og det så faktisk ganske lovende ud.

Google laver sine egne spiltitler

Baseret på de spil, der blev vist frem eller nævnt under lanceringen, så har Google haft travlt med at lave aftaler med kendte spilhuse. Men ligesom Sony, Nintendo og Microsoft vil Google også lave spil selv – spil, som naturligvis bliver Stadia-eksklusive titler. Stadia Games and Entertainment ledes af Jade Raymond, der tidligere har været hos Ubisoft (Assasin’s Creed) og Electronic Arts og skal både lave eksklusive Stadia-titler og hjælpe partnere med at optimere spil til platformen.

… Men der kommer også AAA-titler

Hvis Stadia skal blive en succes, skal platformen naturligvis fungere med populære spil uden for Google-universet. Id Software har allerede den kommende Doom Eternal oppe at køre på Stadia og Ubisofts Assassin’s Creed Odyssey har været Googles testspil på platformen gennem de sidste par måneder – ligesom det fik en del rampelys under lanceringen.

Det kan potentielt afvikle spil i 8K

Under lanceringen viste Google spil som kørte i 1080p-opløsning med op til 60 billeder i sekundet, men når det lanceres senere på året, lover Google at platformen kan bære opløsninger på op til 4K HDR med 60 billeder i sekundet. Og her stopper det ikke. På sigt kan platformen nemlig mase voldsomme 8K ud til spillerne, lover Google.

Til lejligheden har AMD udviklet en speciel grafikprocessor der kan levere op til 10,7 teraflops grafisk ydelse. Sammenlign lige det med 6 teraflops på Xbox One X og 4, teraflops på PlayStation 4 Pro. Det lader til at internetforbindelsen mellem Stadia og brugeren bliver den væsentligste hastighedsfaktor.

Google Stadia lanceres i år

Præcis hvor god, Google Stadia bliver, finder vi forhåbentlig ud af inden 2019 bliver til 2020. Google lover at Stadia lanceres aller i år i både USA, Canada, England og Europa – men om Danmark er mellem de lande er ikke garanteret, selv om vi ærlig talt forventer det. Under alle omstændigheder så får vi sandsynligvis mere info om platformen i løbet af sommeren og en egentlig lancering i løbet af efteråret, når mørket falder på og det bliver tid til at finde controlleren frem fra skabet.

Tags

Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services