Gaming

5 ting der er værd at vide om Microsofts Project xCloud

Ifølge Microsoft er der to milliarder gamere i verden. Nogle af dem har pc, nogle har konsol, nogle har mobiltelefon og nogle af dem har alle tre. Hvad hvis du alle sammen kunne få adgang til og spille konsolspil på deres enheder? Det er spørgsmålet som Microsoft både stiller og har svaret på: Project xCloud. 

Men hvad er Project xCloud egentlig – og hvordan virker det? Det forsøger vi at svare på her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Streamer spil til mobiltelefonen

Eller til din tablet, eller til en “anden tilsluttet enhed” som Microsoft udtrykker det. Det betyder i første omgang computere, men på sigt kan det også være fladskærme og tilsluttede bokse (Apple TV etc.). Al den tunge regnekraft som Xbox-konsollen normalt tager sig, løftes i stedet for at specialdesignede servere som er placeret i 54 Azure-datacentre rundt om i verden. Det betyder, at Microsoft har muligheden for at gøre Project xCloud tilgængelig i 140 lande.

Et spil kører over xCloud på en tablet (foto: Microsoft).

Behov for en god forbindelse

Har du forsøgt at se Netflix på toget ved du, at en god forbindelse betyder en hel del. Og under spil er en god forbindelse ganske enkelt alfa og omega. Den store fjende er latenstiden; tiden det tager fra du trykker på knappen til spillet “opfatter” det. Sker det ikke med det samme, bliver spillet simpelthen umuligt – især, hvis det er et multiplayer-skydespil. Microsodt Azure-servere kan naturligvis gøre en del af arbejdet, men det kommende 5G-netværk vil virkelig være en gave her …

Det erstatter ikke konsollerne

Da den fjerde generation af konsoller blev lanceret i 2013 i form af PS4 og Xbox One, var vi mange der forventede, at det ville blive de sidste af slagsen. At spil fremover ville foregå udelukkende over nettet på såkaldt tynde klienter. Men her seks år – og en ny konsolgeneration –  senere er der stadig behov for seriøs hardware ved siden af tv’et. Og ifølge Microsoft kommer det ikke til at ændre sig: xCloud skal komplimentere konsollerne, ikke erstatte dem. At spille på en mobiltelefon bliver aldrig det samme, som at sidde foran et 60-tommers tv med surroundlyd.

Kan Microsoft, hvor andre fejlede?

Microsoft er ikke det første firma, der har tænkt tanken om et verdensomspændende netværk til konsolspil. Helt tilbage i 2010 lanceredes tjenesten OnLive, der tilbød streaming af spil til deres egen lille tv-boks for et månedligt abonnement. OneLive var langt foran sin tid – for langt. Det endte med at Sony opkøbte patenterne, kombinerede dem med teknologi fra konkurrenten Gaikai og udsendte den nye bryg under navnet PlayStation Now.

OnLive-tv-boksen.

De første test starter i år

Der er endnu ikke sat en specifik lanceringsdato for Project xCloud, men Microsoft hævder at de begynder en offentlig test af systemet senere i år. Det betyder så til gengæld, at vi almindelige dødelige ikke får adgang til xCloud i sin endelige form tidligere end i hvert fald 2020 … måske i tide til, at de første 5G-udvidelser er sat op i de store danske byer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Herunder kan du se Microsofts egen præsentation af Project xCloud:

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close