×
Hovedtelefoner

Anmeldelse: Creative Outlier Gold

Creative Outlier Gold leverer absurd lang batterilevetid til en pris, der ikke vil belaste kassekreditten. Til gengæld er der ikke meget at komme efter.

Creative – eller Creative Labs som de engang hed – har i årtier været synonym med lyd. Fra de glade dage med Sound Blaster-kortene til pc’ere i 90’erne til hovedtelefoner og højttalere i 00’erne. Med Outlier Gold er Creative trådt ind på markedet for true wireless-hovedtelefoner og det gør de med manér – jeg har aldrig nogen sinde oplevet komplet trådløse hovedtelefoner med så lang batterilevetid. De tørrer simpelthen gulv med konkurrenterne.

Batterilevetiden er, helt uden sammenligning, hovedtelefonernes største force. Med en levetid på propperne på 14 timer, kan musikken – uden sved på panden – strømme en hel arbejdsdag. Og det meste af den næste. Når det begynder at knibe, giver opladeræsken 25 timer ekstra, så Outlier Gold kan altså klare sig i imponerende 39 timer mellem hvert besøg i en stikkontakt.

Bare for at understrege, præcis hvor lang batterilevetiden på Creative Outlier Gold er, så leverer de populære Apple AirPods (ikke Pro), der er dobbelt så dyre, fem timer på en opladning og 24 timer mellem hvert besøg i stikkontakten. Bang & Olufsen E8 3rd Gen, som jeg er svært begejstret for, har kun den halve batterilevetid i propperne – men koster næsten det firedobbelte.

Om Outlier Gold så virkelig holder i 39 timer er, naturligvis, meget afhængig af især volumen, men også det generelle brugsmønster. Hos undertegnede, der mest lytter ved moderat volumen, svarede det temmelig godt til virkeligheden.

Hug en hæl, klip en tå …

Ja, bevares, de hovedtelefoner jeg nævner i eksemplerne, har så til gengæld andre fordele, hvor Creative Outlier Gold slet ikke kan følge med. For at få batterilevetiden så lang og prisen så langt ned, har Creative naturligvis måttet gå på kompromis.  Således har de hverken trådløs opladning, aktiv støjdæmpning eller andre lækkerier – det er virkelig et sæt helt basale true wireless-hovedtelefoner.

De er heller ikke helt så lækkert snittet, som de nævnte konkurrenter. Selve propperne er forholdsvis store og stikker et pænt stykke ud af øret (se billedet). Der er ikke knapløs betjening på propperne – det er rigtige knapper, der skal trykkes ind og ”klikke” – og det føles ærlig talt ikke specielt rart, når man har hovedtelefonerne i ørerne. 

Der kan både skiftes mellem numre, skrues op og ned for volumen og – en ting visse glemmer (jeg kigger olmt på jer Huawei FreeBuds 3) – besvare og afslutte opkald uden at skulle have telefonen frem. Ros for det.

Creative skal også have ros for at lave et opladeretui, der ikke ligner noget der er dyrket i æblehaven, som alle andre har en tendens til. Men. Ærligt talt, Creative, den er sgu ikke voldsomt vellykket.

Det er en ordentlig krabat, der vil give en uheldig bule i en par stramme jeans. Dioderne på enden ligner noget, der hører til bag på en desktopcomputer – og skuffen hvori propperne placeres er bekymrende løs, når den er trukket ud. Ikke just betryggende. Etuiet er ikke nogen deal breaker, men i min optik er der rigelig med plads til forbedringer i version to.

Ørebilleder …

En ting, Creative har været både kendt og berygtet for siden de glade Soundblaster-dage er deres ofte meget pompøse softwarepakke. Således også med Outlier Pro, der kræver Creatives SXFI App på både iOS og Android. 

I appen er det muligt at lave en personlig indstilling i form af en Head Mapping, der laver digitale tryllerier baseret på, hvordan propperne sidder fysisk i ørerne. Head Mapping er ret svært, hvis man ikke har en hjælper på, da man skal tage billeder af både højre og venstre øre. Tip: Et spejl er en god hjælp.

Ærgerligt nok virker Super X-Fi, som funktionen hedder, kun på musik der afspilles gennem appen – og det er udelukkende musik, der ligger fysisk på telefonen. Hvis man, som jeg oftest gør, lytter via Spotify eller andre tjenester er der ingen mulighed for at slå Super X-Fi til eller fra. Til gengæld virker den meget grafiske equalizer på tværs af musikkilder, så der er lidt at hente, hvis man har pilfingre.

Creative Outlier Gold
Skærmbilleder fra SXFI App’en.

Hvid støj

Apropos lyden, så kan Creative absolut godt være den bekendt. Til prisen. Hovedtelefonerne har ikke samme åbenhed og definition i lydbilledet som mere audiofile konkurrenter, men der er rigeligt med bas og diskanten lægger sig fint og klart på toppen uden at forvrænge. Der er dog en tendens til at detaljerne i mellemtonerne forsvinder.

En anden tendens er mere bekymrende. Hovedtelefonerne afgiver en svag hvid støj, der skjules når musikken spiller. Men støjen er ret tydeligt mellem numrene – eller hvis musikken sættes på pause. Jeg rodede med alle indstillinger og skruede rundt på equalizeren, men fik det aldrig til at forsvinde. Det kan være mit eksemplar, den er gal med, men jeg tror det næppe – skriv gerne i kommentarfeltet, hvis du ejer et sæt, så andre læsere kan få det af- eller bekræftet.

iNPUT mener …

Hvis du har været gennem hele anmeldelsen, har du nok opdaget, at Creative Outlier Gold excellerer på primært to punkter, nemlig prisen og den helt utroligt lange batterilevetid. 14 timer på propperne og 39 timer i alt er simpelthen nærmest overvældende i et marked, hvor lyden typisk dør ud efter fire-fem timer. 

Til gengæld må du leve med, at hovedtelefonerne ikke er udstyret med nogen form for krymmel; du får hverken trådløs opladning eller aktiv støjdæmpning. Du får heller ikke komponenter fra øverste hylde eller et design, der er kælet for. Og lyden, den er fin. Hvis du kan leve med lidt hvid støj mellem numrene.

Creative Outlier Gold

Design
Funktioner
Ydelse
Pris

799 kr.

Creative Outlier Gold er et sæt true wireless uden krymmel, men med lav pris – og en voldsom batterilevetid.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.