×
Mobil og tablets

Anmeldelse: Huawei nova 5T

Med ultralækkert design, god skærm og hele fem kameraer ombord skulle man ikke tro, at Huawei nova 5T er hentet fra mellemste hylde ...

Huawei har ”snydt” en lille smule med sin seneste smartphone, der på trods af en amerikansk blokade er en fuldfed Android-smartphone med både App Store, Google Maps og hele pivtøjet. Det kan lade sig gøre, fordi nova 5T er blevet lanceret i andre ikke-Europæiske lande inden den amerikanske blokade trådte i kraft. Huawei nova 5T er altså ikke nogen spritny telefon, men den er ny på det danske marked.

Der er to ting, der skiller sig ud ved Huawei nova 5T. Telefonen har et intelligent kamera med hele fire linser på bagsiden og et enkelt kamera på fronten – altså fem kameraer i alt. Og så er prisen relativt lav. Det er ikke ofte, man finder en så veludrustet kameramobil til under fire tusinde kroner. Men naturligvis er der så sparet andetsteds …

Notch eller ej …

Det er svært at få sine telefoner til at skille sig ud; set forfra ligner de fleste modeller hinanden og er primært et spørgsmål om notch eller ej. Huawei har valgt den såkaldte punch-hole-løsning, hvor frontkameraet titter ud gennem et lille hul i skærmen. På bagsiden, derimod, har Huawei gjort sig umage for folde påfuglefjerene ud. Farvevarianten vi har testet hedder Crush Blue og som forhåbentlig fornemmes på billederne, så byder den på graduerede farver i blå og lilla nuancer, der skinner ud gennem glasbagsiden, alt efter hvordan telefonen vinkles i lyset.

Derudover domineres bagsiden totalt af de fire kameralinser, der er samlet i et pilleformet kamera – a la Huawei P30 Pro. Kameraets evner vender jeg tilbage til senere. På siderne er nova 5T udrustet med volumenknap og en tænd-sluk-knap med integreret fingeraftrykslæser. I bunden er der en enkelt højttaler samt et USB-C-stik til opladning og til eventuelle hovedtelefoner (medfølger ikke).

Designet er meget enkelt og rent – og tager ikke meget opmærksomhed fra skærmen. Det er ”bare” en 6,26 tommer stor IPS LCD-skærm, det er trods alt bare en mobiltelefon fra mellemste hylde, men mit indtryk er, at skærmen gør det endog rigtig godt. Der er smæk på farverne, den har en god opløsning (2340 x 1080 pixels) og den klarer sig rigtig fint selv i stærkt sollys.

Huawei måtte dog gerne have smidt en ekstra højttaler i bunden af telefonen, for lyden imponerer ikke just. Men igen; der skulle jo skæres for at holde prisen nede.

Kameraet …

Huawei er udmærket klar over, at kameradelen er en vægtig funktion, når forbrugere skal vælge smartphone. Derfor har de lagt ekstra energi i denne del og kameradelen er med sine fire linser (plus en på fronten) da også en intimiderende størrelse, telefonens anden bestykning taget i betragtning. Er kameraet sat på auto aktiveres den kunstige intelligens, der bruger alle tricks og alle linser til at komponere det bedst mulige billede. Og det gør den godt. Billederne er naturligvis ikke lige så overvældende som dem P30 Pro kan levere, men det giver god mening.

De tre billeder herover er taget på samme tidspunkt og fra samme placering. Tryk på hver enkelt for at se en større udgave. Det skal i øvrigt nævnes, at zoom-billedet ikke er optisk, men digitalt, og det ses ret tydeligt i kvaliteten. Ved normalt brug (auto) er der fine detaljer, men efter min smag bliver billederne lige en tand for mørke.

Der er også mulighed for at aktivere et væld af forskellige scener – jeg har afprøvet et par af dem på billederne herunder. Bokeh-effekten er ret overbevisende, mens den såkaldte Supermakro-funktion ikke imponerer; her kan eksempelvis OnePlus 7T simpelthen meget mere. Men den koster altså også en tusindlap mere end nova 5T.

Selv om Huawei har udrustet nova 5T med en natfunktion, så er den heller ikke voldsomt overbevisende; der skal ikke mangle meget lys førend støjen kommer frem i billederne. Alle smartphone-kameraer klarer sig bedst i naturligt dagslys, men her er det specielt udpræget. Er lyset til gengæld optimalt, leverer nova 5T gode, skarpe og detaljerede billeder.

Overraskelse under køleren

Under køleren gemmer Huawei nova 5T på en positiv overraskelse – processoren i denne mellemkasse-mobil er Kirin 980; Huaweis p.t. hurtigste processor. Telefonen har også hele 8 gigabyte RAM, hvilket bestemt er i den generøse ende, ligesom filsystemet i telefonen er optimeret. Det giver en forholdsvis tjep telefon, der ikke kommer til at virke bedaget lige med det samme. Så må man leve med, at der kun er 128 gigabyte indbygget lagerplads – og at den ikke kan udvides. Heldigvis kan billeder oploades til Huaweis cloud-tjeneste, så man sparer på pladsen.

Her har vi sammenlignet nova 5T med andre (og dyrere) telefoner i benchmark-programmet GeekBench 5. Som det ses, er afstanden til OnePlus’ seneste topmodel ikke overvældende.

Geekbench 5Single-coreMulti-core
Apple iPhone 11 Pro Max1.3313.404
OnePlus 7T Pro7902.902
OnePlus 7T7702.806
Huawei Nova 5T6782.422

Batteriet er også ganske udmærket i denne klasse; det er på 3.750 mAh og holder typisk til en dags brug, inden det skal genoplades. Til det formål følger der en 22,5 watt oplader med i æsken – den kan fylde batteriet halvt op på en halv times tid, mens det tager lidt over en time at fylde batteriet helt op.

iNPUT mener …

Tiden med Huawei nova 5T har været en positiv oplevelse. Bevares, mange af de lækkerier, man betaler for i topmodellerne, er skåret væk for at holde prisen nede. Således er der ikke trådløs opladning. Der er ikke 3,5mm hovedtelefonstik. Telefonen er heller ikke vandtæt. Overhovedet. Men personligt vil jeg meget hellere have god skærm, godt kamera og hurtig indmad – og det får man med nova 5T.  Jeg synes at Huawei har foretaget de helt rigtige valg.

Huawei Nova 5T

3.699 kr.

Huawei nova 5T er en overraskende god telefon til prisen.