×
ElbilerTophistorie

Apples elbil blev kaldt for Project Titanic

Elon Musk ville være chef for Apple og internt blev Project Titan kaldt for Project Titanic. Det fortæller New York Times.

I går kunne Bloomberg oplyse, at Apple har opgivet at lave en elbil. I dag bringer avisen New York Times en lang række detaljer om det kuldsejlede projekt, der gik under navnet Projekt Titan, men af medarbejderne blev kaldt for Project Titanic.

Artiklen i NYT er baseret på samtaler med “et halvt dusin mennesker, der arbejdede på projektet i løbet af det sidste årti”.

Herunder en række af de spøjse oplysninger, som artiklen bringer. Blandt andet var tanken på et tidspunkt, at Apples elbil skulle styres udelukkende ved hjæp af Siri. Og så var der angiveligt hold i rygterne om, at Apple overveje at opkøbe Tesla …

  • Der var interne uenigheder om, hvad elbilprojektet skulle munde ud i. Steve Zadesky, der var chef for projektet i starten, ville lave en direkte konkurrent til Tesla. Men den magtfulde designchef, Jony Ive, ville i stedet have at Apple skulle bygge en fuldstændig selvkørende bil. Noget som virksomhedens softwareudviklere bakkede op omkring.
  • Der var mere end 2.000 ansatte på Project Titan. Heriblandt tidligere NASA-ingeniører og personer, der havde udviklet racerbiler for Porsche.
  • Gruppen udviklede en række nye teknologier, herunder en forrude, der kunne vise navigationspile og et soltag med en speciel belægning, der kunne reducere varmen fra solen.
  • Apple havde på et tidpunkt diskussioner med Elon Musk om at overtage Tesla. I sidste ende besluttede Apple dog, at det gav mere mening at udvikle deres egen bil, fremfor at overtage og integrere en anden virksomhed.
  • Rygtet hævder at Elon Musk var positivt indstillet overfor opkøbet af Tesla. Men kun på den betingelse, at han ville blive direktør for Apple i stedet for Tim Cook.
  • Jony Ive tegnede koncepter på en bil, der havde store ligheder med en Fiat Multipla 600. Den havde ikke noget rat og skulle styres udelukkende ved hjælp af Siri.
  • Til trods for stor opbakning fra ledelsen, var de ansatte på Projekt Titan ikke optimistiske omkring projektet. De kaldte det for Projekt Titanic og vidste, at det vile blive svært at gøre bilen til virkelighed. Selv med en pris på over 100.000 dollars (700.000 kroner) ville den give et marginalt overskud, og den ville have det svært mod Tesla, der har domineret markedet i årevis.
  •  I starten af 2024 besluttede Apples øverste ledere, at det ville være bedre at bruge selskabets tid på at udvikle generativ kunstig intelligens frem for en elbil. En stor del af de ansatte på Projekt Titan flyttes nu over på netop arbejde med kunstig intelligens.
  • I de knapt ti år projektet var i live, brugte Apple mere end 10 milliarder dollars på bilen (70 milliarder kroner).
  • De teknologier, der blev udviklet under det nu døde bilprojekt vil blive brugt i andre produkter. Apple planlægger at tage det, de har lært om kunstig intelligens og automatisering, og anvende det på andre teknologier, der forskes i, herunder A.I.-drevne AirPods med kameraer, robotassistenter og augmented reality.

Hele artiklen kan læses hos New York Times.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.