TeknologiTophistorie

Audi vil gemme solenergi i din elbils batteri

Audi tester et nyt tovejs opladningssystem, der skal gøre det muligt at lagre overskydende grøn energi i bilernes batterier – den såkaldte V2G-teknologi.

V2H – Vehicle to Home – er en af de teknologier, der er på tale til at lagre oveskydende grøn energi, så den kan bruges senere. Og Audi er med på legen. I en pressemeddelelse fortæller tyskerne, at de allerede er nået til testfasen med et system, der skal kunne forsynes bilejerens hus med gratis strøm på vindstille og overskyede dage.  

Selv om det virker oplagt at bruge stillestående elbilers batterier til at gemme strøm, er det ikke en teknologi, der har vundet voldsomt indpas hos bilproducenterne endnu. Nissan er en af de få producenter, der aktivt forsker i V2H og varianten Vehicle to Grid, V2G. Der har også været snak om, at Tesla skulle hoppe med på vognen – og endda skulle blive brugt som basis for at Tesla skulle oprette sit eget elselskab. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu er Audi så kommet med – og firmaet har faktisk forsket i teknologien i årevis. Sidste år fik iNPUT mulighed for at besøge et testcenter udenfor Berlin, hvor Audi opmagasinerer udtjente batterier og fylder dem med overskydende grøn strøm. Det kan du læse om i denne artikel.

Det nye V2H-system er lavet i samarbejde med Hager Group. 

Audi V2H
Audi er langt i forskning af tovejsopladning (foto: Hagen Group).

”Forøgelse af netværksstabilitet, sænkning af el-omkostninger og bidrag til klimabeskyttelse – det er den vision, Audi og Hager-gruppen forfølger. Inkorporering af elbilen i det hjemlige net er kernen i et innovativt forskningsprojekt om tovejsopladning. Dette giver især store fordele i kombination med et foto-voltaisk system. Overskydende PV-elektricitet kan lagres midlertidigt og bruges efter behov,“ skriver Audi.

En af udfordringerne ved V2H er, at den ekstra op- og afladning vil øge hastigheden på batteriets uundgåelige opslidning. Det er blandt andet en af de ting, der arbejdes på at løse. Men indtil den knude er løst, forsøger Audi at slå på, at systemet i sidste ende kan tjene pengene hjem igen:

”Hvis bilejeren har variable elpriser, kan elbilens batteri levere strømmen i de perioder, hvor elpriserne er høje. Om natten og under mindre dyre perioder kan billig elektricitet oplade bilen igen, så den er klar om morgenen,” skriver Audi. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fredriksberg Kommune har i fire år kørt forsøg med V2G sammen med Nissan, der har leveret ti eldrevne varevogne, der leverer strøm tilbage til elnettet.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close