Teknologi

Audi åbner “batteri-lager” i Berlin med brugte elbilbatterier

Audi giver brugte bilbatterier nyt liv og tester det "smarte elnet" i udkanten af Berlin

Hvad sker der egentlig med udtjente elbilbatterier, som ikke længere har kapacitet nok til at gøre tjeneste i maven på en bil? Det er der flere bud på, og Audi har med deres nye batterilager i Berlin et af dem. INPUT har været på besøg i den tyske hovedstad i forbindelse med Formel E, og var også forbi batterilageret.

Mange biler – mange batterier

Den kommende strøm af elektriske biler vil naturligvis alle være udstyret med nye batterier – og rigtigt mange af dem. Audi alene venter at lancere 30 elektriske modeller frem imod 2030, men de batterier der bliver sendt ud i eksempelvis den nye Audi e tron (Som vi har anmeldt her) vil på et tidspunkt have mistet så meget kapacitet at de ikke længere kan gøre tjeneste i en bil. Det betyder dog ikke, at de ikke har kapacitet nok til at blive brugt til andet, og en af de største udfordringer med vedvarende energi er, at det er svært at opbevare energi i større skala. Men det er her de brugte batterier kommer ind i billedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En klynge batterier

I en lagerhal i Berlin har Audi nu samlet alle de udtjente batterier de har brugt i testfasen af E Tron – og der kørte ca. 250 testbiler rundt nærmest i døgndrift og har tilsammen kørt mere end 5 millioner kilometer, så der er blevet brugt en del batterier, som så efterfølgende ikke kan bruges i nye biler fordi deres kapacitet er reduceret efter de mange kilometer. Men selv et batteri med en resterende kapacitet på 50kWh kan sagtens bruges til at opbevare strøm, så ideen med det nye batterilager er at teste, hvor effektivt man kan bruge de gamle batterier.

1,9 Megawatt

Lageret i Berlin har en kapacitet på 1,9MW, hvilket eksempelvis vil kunne oplade ca. 200 elbiler. Ideen er, at sol- og vindenergi gemmes på lagre som dette, og dernæst eksempelvis bruges til ladestationer i nærheden for at give elbiler lynopladning med op til 175 kW. Lige nu bruges lageret i Berlin lokalt for at levere energi til det forskningskompleks det er en del af. Det fungerer altså som en “buffer”, der kan holde det 5,5 hektar store kompleks kørende i ca. 2 timer.

Smartgrids er fremtiden

Med udrulningen af infrastrukturen der skal til for at understøtte de mange elbiler vi kommer til at se i fremtiden får vi brug for et “klogere” elnet. Efterhånden som elbiler udgør en større del af bilparken vil det være logisk at integrere dem i et såkaldt smartgrid – et smart elnetværk. Her vil man kunne lade sin bil indgå i netværket og dermed kan den ikke bare lades – men også aflades ned til et foruddefineret niveau (nok til lige at smutte en tur i Bilka og retur, eksempelvis) og altså levere strøm tilbage til netværket. Det samme håber Audi altså, at de gamle batterier fra elbilerne også vil kunne – og nu er første skridt taget til at det bliver virkelighed.

INPUT er inviteret til Formel E i Berlin af Audi.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services