fbpx

 

 

 

 

Elbiler

Danskere betaler mest for at oplade elbiler

Danmark topper en træls liste; af 37 lande over hele verden er Danmark det dyreste sted at oplade sin elbil.

Elpriserne varierer voldsomt fra land til land – ligesom benzinpriserne. En interessant infografik fra det engelske site Compare The Market giver et (meget generelt) overblik over elpriserne i forskellige lande og udregner hvor meget det vil koste at oplade elbiler med udgangspunkt i en Tesla Model S med 100 kWh batteripakke.

Ærgerligt nok topper Danmark listen over de 37 lande, hvor det gennemsnitligt er dyrest at oplade sin elbil. Det er naturligvis et tal, der skal tages med et gran salt, da forskellige individuelle aftaler eller abonnementer kan have stor indflydelse på elprisen for hver enkelt. Men priserne på listen er et gennemsnit, hævdes det. De angiver prisen i Danmark til at være 0,30€ – 2,24 kroner per kilowattime. Det koster altså 11,69€ (87,29 kroner) at køre 100 kilometer i sin Tesla Model S og 225,96 kroner at lade bilen helt op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til sammenligning koster det bare 46,52 kroner at fylde batteriet i det billigste land, der er Chile. Det billigste europæiske land er Ungarn, hvor det koster 86,40 kroner at lade bilen op.

De ti lande, hvor en kilowattime koster mest, ifølge tjenesten Compare The Market.

Der er ikke engang hjælp at hente på den anden side af grænsen, for Tyskland er det næstdyreste sted at oplade elbilen, med en gennemsnitlig pris på 219,37 kroner for en fuld opladning. Af de nordiske lande er det Island, der er billigst, med en pris per kilowattime der koster mindre end det halve end herhjemme.

På trods af at vi topper listen, så er det stadig en anelse billigere at køre elbil end en benzinbil herhjemme. Ifølge Global Petrol Prices koster en liter benzin i gennemsnit 11,84 kroner herhjemme, hvilket betyder, at det vil koste omkring 98 kroner at køre 100 kilometer i en luksussedan som BMW 7-serien, der kører mellem 7 og 16 kilometer på en liter benzin (ved et gennemsnit på 12,1 kilometer per liter).

Men – og den står helt for egen regning – der skal nok gøres noget ved elpriserne, hvis regeringens forventninger om en million grønne biler herhjemme i 2030 skal gå i opfyldelse. Selv om salget af elbiler er støt stigende, når vi ikke et land som Norge til sokkeholderne. Hos broderfolket var knapt hver tredje solgte bil sidste år en elbil. I Danmark blev der solgt bare 1.500 elbiler – i hele 2018.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button