De må sidde og klappe i hænderne hos Volkswagen-gruppen. De står nemlig for hele otte af de ti mest populære biler i Danmark i år. Derimod skal man langt ned på listen – faktisk til sidstepladsen – for at finde en bil med kinesisk baggrund. De har det fortsat ualmindelig svært herhjemme.
Den helt store vinder er Skoda Elroq, der er banket ind som danskernes absolutte favorit. Hele 7.572 eksemplarer er blevet indregistreret, siden de første eksemplarer kom til landet i januar. Det er temmelig imponerende. Selv ikke en pæn stigning i salget af den evigt populære Volkswagen ID.4 kunne true Elroqs førsteplads.
Elroq trækker VW-familien til tops Volkswagen-gruppen har i år for alvor cementeret sin dominans på det danske marked. Ud over Skoda Elroq og ID.4 finder man Skoda Enyaq iV (nr. 4), Volkswagen ID.3 (nr. 5), Volkswagen ID.Buzz (nr. 6), Volkswagen T-Roc (nr. 7), Audi Q4 e-tron (nr. 8) og Cupra Formentor (nr. 10) i top-10 – alle modeller under VW-paraplyen.
Tilsammen står de otte biler for langt over halvdelen af årets samlede top-10-salg. Det siger noget om, hvor stærkt koncernen står i overgangen til elbiler – både i familiebilsegmentet og blandt de mere sportslige modeller.
Sidste års suveræne vinder, Tesla Model Y, må i år tage til takke med en tredjeplads. Med 5.631 biler er salget faldet 22,4 procent sammenlignet med sidste år. Trods prisnedsættelser og opdateringer har Tesla mistet grebet om topplaceringen – i høj grad fordi konkurrenterne nu tilbyder flere varianter og skarpere priser.
Men mon ikke også Musks politiske ambitioner spiller ind?
Nye spillere stormer frem Blandt årets største nyheder finder vi Kia EV3 på en flot niendeplads med 2.652 biler, mens Renault 5 E-Tech og Cupra Tavascan også har fået en stærk debut på henholdsvis 14. og 15. pladsen.
De tyske luksusmærker holder også skansen. Mercedes-Benz EQA (nr. 12) og EQB (nr. 17) klarer sig solidt med vækstrater på henholdsvis 26,8 og 44,7 procent, mens BMW iX1 (nr. 13) er blandt de nye elbiler, der har fået en god start.
Audi A5 sniger sig ind som nummer 18 – en af de få ikke-elbiler i top-25 – mens BMW 3-serie og X1 fortsat har en trofast kundeskare.
Kineserne kæmper stadig Det går fortsat tungt for de kinesiske mærker i Danmark. Kun Xpeng G6 har formået at liste sig ind på årets top-25 med 1.392 biler. Selvom det er en fremgang i forhold til sidste år, viser tallene tydeligt, at kinesiske elbiler stadig møder modstand hos de danske bilkøbere – både på brandtillid og gensalgsværdi.
Top-25-listen for 2025 viser et dansk bilmarked i hurtig elektrisk transformation – men også et marked, hvor de traditionelle europæiske mærker stadig har et fast greb om kunderne. Skoda og Volkswagen rider højt på succesbølgen, Tesla er på retræte, og de kinesiske udfordrere må endnu en gang se til fra sidelinjen.
Vil du have den næste Elroq? Så skal du sandsynligvis stille dig i kø – succesen ser ikke ud til at bremse foreløbigt.