Johanna Wanka er både tysk forskningsminister og forsker. For nylig havde hun fornøjelsen af at tanke sin Audi A8 3.0 TDI med det første parti af syntetisk diesel, lavet i Dresden som et pilotprojekt finansieret af Audi og firmaet Sunfire. Det syntetiske diesel – “e-diesel” er fuldstændig kuldioxid-neutralt, da den kuldioxid, der bruges til fremstillingen er taget fra luften.
Udfordringen for Audio og Sunfire er at produktionen af e-disel er både omfattende og energikrævende, og før brændstoffet kan nå forbrugerne, må processen strømlines.
Audi hævder, at de har i pilotprojektet i Dresden har udviklet en teknologi med el fra vind og sol, der kan inddrive godt tre tons kuldioxid om dagen. Det giver omkring 600 liter syntetisk brændstof – en dråbe i havet.
Den tyske regering ser store muligheder i projektet og støtter op om det:
“Hvis vi kan gøre brug af CO2 som råmateriale, kan vi skabe et afgørende bidrag til klimabeskyttelse og effektiv udnyttelse af ressourcerne, og sætte de grundlæggende elementer i den “grønne økonomi”på plads,” siger Johanna Wanka i en pressemeddelelse.
Herunder et diagram, der viser hvordan produktionen af e-diesel foregår.
