fbpx

 

 

 

 

Teknologi

Det ser sort ud for Bang & Olufsen

Tre gange har Bang & Olufsen nedjusteret forventningerne til sit årsregnskab, men det var ikke nok; B&O lever ikke op til egne forventninger.

Det er svært trist, men den danske lyd- og billedstolthed Bang & Olufsen lider. Tre gange siden december har B&O nedjusteret forventningerne til sit årsregnskab, men det var ikke nok. Væksten er væk og selskabets overskud er faldet med voldsomme 77 procent til bare 19 millioner kroner det seneste år. Året har været været skuffende, indrømmer B&O-topchef Henrik Clausen.

Værre er det, at B&O langer færre produkter over disken. Salget er simpelthen faldet over hele linjen; der blev omsat for 2,8 milliarder kroner i 2018/2019 og det er 14 procent mindre end året før. Administrerende direktør Henrik Clausen indrømmer i forbindelse med årsregnskabet, at året har været slemt:

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Det var et skuffende år for Bang & Olufsen. Det utilfredsstillende resultat skyldtes især udfordringer med omstillingen af vores salgs- og distributionsnetværk samt færre produktlanceringer end året før, siger Henrik Clausen.

Her er højdepunkter fra regnskaberne:

  • Koncernens omsætning faldt med 13,6% til DKK 2.838 millioner. Omsætningen var særlig udfordret af omstillingen af salgs- og distributionsnetværket, der ramte alle markeder, og samtidig blev der lanceret færre produkter sammenlignet med året før. 
  • Omsætningen i EMEA faldt med 16,0% til DKK 1.459 millioner. 
  • Omsætningen i Americas faldt med 26,2% til DKK 223 millioner. 
  • Omsætningen i Asien faldt med 8,0% til DKK 927 millioner. I Kina voksede omsætningen dog med 7%.
  • Koncernens bruttomargin steg til 48,5% fra 43,6%. Stigningen skyldtes ifølge B&O primært bedre produktmiks og en positiv valutakurseffekt.  

Trods de alt andet end positive takter, forventer man bedre tider i det kommende år på direktionsgangen. Ikke mindst fordi der vil komme ”nye innovative produkter i alle produktkategorier”.

Back to top button