TeknologiTophistorie

Regnskab: Pengene fossede ud af B&O

Kriseramte Bang & Olufsen tabte mere end en halv milliard kroner i 2019, viser årsregnskabet. Nye produkter er vejen frem, siger direktøren.

Det har ikke være til at overse, at legendariske Bang & Olufsen er i problemer. Men hvor store, det viser det seneste årsregnskab, der er blevet offentliggjort tirsdag morgen. B&O har i regnskabsåret 2019/2020 tabt mere end en fjerdedel af omsætningen – og går ud af året med et tab på mere end en halv milliard kroner.

B&O’s adm. direktør Kristian Teär er da heller ikke tilfreds med resultatet. I forbindelse med regnskabet kalder det netop afsluttede finansår for skuffende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Det har været et skuffende år for Bang & Olufsen. De utilfredsstillende resultater skyldtes primært manglende fremgang i den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet detailmodel og højere end forventet salg gennem uautoriserede kanaler, siger Kristian Teär.

B&O kører med et forskudt regnskabsår (juli til juli), så effekten af COVID-19 nedlukningen over hele verden har givet Struer-firmaets regnskaber en fuld bredside, der gik ud over de initiativer, der skulle rette op på skuden.

– Da vi var begyndt at se de første resultater af den indsats, blev vi ramt af COVID-19-pandemien og nedlukningen af lande over hele verden, forklarer B&O-chefen.

Nye produkter, flere kunder

Trods problemerne har han dog ikke har mistet troen. Han understreger, at selskabets fortsat er “blandt de mest innovative og nyskabende elektronikvirksomheder i verden”. Nye produkter, der skal nå flere kunder, er vejen frem, mener han.

– Industrien har fundamentalt ændret sig de seneste 10-15 år, hvor alt er blevet digitaliseret, produkterne trådløse og styret af software, og kravene fra kunderne har forandret sig. Men det til trods er Bang & Olufsen stadig blandt de mest innovative, ligesom vi er helt unikke, når det kommer til design, og flere af vores produkter er verdens bedste i deres kategori. Nu tager vi endnu et skridt ind i fremtiden med vores kommende produktlanceringer, siger Kristian Teär og uddyber:

Artiklen fortsætter efter annoncen


– Vi har netop lanceret vores første sportsøretelefon og annonceret et samarbejde med Xbox indenfor gaming, og der er et stort potentiale for os i begge kategorier. Samtidig ændrer vi vores produkttilgang. Vi kalder det ”good, better, best”, og det handler om at sikre en bedre sammehæng mellem produktkategorierne, så vi bliver mere relevante for vores kunder.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close