Mange danskere diskvalificerer biler, der ikke har anhængertræk. “Jydekrogen” er en elsket feature, hvad enten den skal bruges til turen til genbrugspladsen, hente en sofa der er købt på nettet eller til at tage på campingferie.
Da elbilerne begyndte at komme til landet, var anhængertræk forbeholdt de få. Men i 2024 er det flertallet af nye elbiler, der har mulighed for at få krog. Selv Danmarks p.t. billigste elbil, Citroën ë-C3, må have 550 kilo på krogen.
Selv hvis du vil have over 2 ton på trækket, er der ideligt med modeller at vælge mellem. Altså, hvis du er villig til at betale prisen. Modeller som BMW iX og Kia EV9 må have op til to et halvt ton hægtet efter sig. Danmarks mest populære bil, Tesla Model Y, må have 1.600 kilo på krogen uanset variant.
Hvad med forbruget? Du skal dog være opmærksom på, at det koster markant på elbilens strømforbrug, hvis du sætter noget på krogen. Bilen skal bruge mere energi på at trække den ekstra vægt og håndtere den øgede luftmodstand. Her er nogle faktorer, der påvirker elbilens forbrug, når der trækkes en anhænger:
Vægt : Jo tungere anhængeren er, desto mere energi kræves der for at få bilen op i fart og holde den kørende. Dette øger direkte batteriforbruget, og tunge anhængere kan fordoble, eller i nogle tilfælde endda tredoble, elbilens strømforbrug. Luftmodstand : Anhængere, især dem med høj profil som campingvogne, skaber ekstra luftmodstand, som kan forværre bilens aerodynamik. Det betyder, at motoren skal arbejde mere, hvilket igen øger strømforbruget. Kørselstype : Kørsel i bakket terræn eller ved højere hastigheder påvirker forbruget yderligere. For eksempel bruger elbiler mere strøm ved motorvejshastigheder end ved bykørsel, og med en anhænger bliver denne effekt endnu mere udtalt. Klima og temperatur : Koldt vejr kan reducere batteriets effektivitet, hvilket kan mærkes endnu tydeligere, når bilen også trækker en anhænger. Dette skyldes, at batteriet både bruger energi til at opretholde temperaturen og til at trække den ekstra vægt. Sammenlagt betyder disse faktorer, at rækkevidden for elbiler typisk reduceres betragteligt ved brug af anhængertræk. Mange elbilsejere oplever en reduktion på mellem 30 og 50 procent i rækkevidde, afhængig af vægt, luftmodstand og kørselsforhold.
Disse elbiler trækker mest og mindst I tabellen nedenfor har vi listet en lang række elbilmodeller med maksimalt opgivet anhængervægt. Bemærk at du både kan bladre og søge i tabellen.