Citroën Berlingo er en bil, der deler vandende. Nogle elsker den, andre vil aldrig ses i den. Nu har Citroën givet sin elektriske familiecontainer en opdatering til 2024. Og for første gang tilbydes den udelukkende som en elbil.
Målet med e-Berlingos facelift har været at give modellen et mere moderne udtryk og samtidig forbedre oplevelsen og ydeevnen. Den har blandt andet fået længere rækkevidde. Takket være et nyt LFP-batteri på 50 kWh skulle bilen nu køre op til 320 WLTP-kilometer på en opladning. En stigning på 20 procent i forhold til den forrige generation.
Når det kommer til DC-opladning, er det muligt at lade e-Berlingo fra 0 til 80 procent på 30 minutter ved 100 kW (ja, det e r 0 og ikke 10). AC-opladning på 7,4 kW er standard, mens 11 kW 3-faset er tilkøb. En varmepumpe er også tilkøb.
Sædekonfigurationerne er mange, og anden sæderække får tre individuelle og glidende sæder. Der kommer også en udvidet version af Berlingo med 7 sæder, fordelt på tre rækker. Passagersædet på forsædet kan foldes helt sammen for at forlænge lastlængden.
e-Berlingo rummer 775 liter op til toppen af ryglænet i bagagerummet – og hele 4.000 liter, hvis alle sæder er lagt ned. Bilen har i alt 27 opbevaringsrum spredt i hele kabinen. Et af rummene er den bagerste tagboks, kaldet Modutop , der tilbyder praktisk opbevaring til mindre genstande.
Førermiljøet har også fået en opdatering. En 10-tommer skærm er i fokus for bilens forbedrede infotainmentsystem og inkluderer navigation, medier og support for Apple CarPlay og Android Auto. Der er også trådløs oplader til mobilen og to USB-C stik ombord.
Citroën har endnu ikke oplyst priserne på den nye e-Berlingo. Den nuværende model kan p.t. købes fra 275.000 kroner, men mon ikke 2024-udgaven bliver dyrere, det større batteri taget betragtning?