×
DRTVTophistorie

Fjernsyn for mig – vi ser tv alene

I stigende grad ser vi danskere tv alene – og det skyldes streaming, viser tal fra DR Medieforskning.

Der var engang, hvor familien kunne samles om tv’et, når mørket faldt på. Sådan var det fra 1950’erne og mange årtier frem. Men ikke mere. Den stigende tendens er, at vi ser tv alene. Den såkaldte samsening er faldende i Danmark. Det viser tal, som DR Medieforskning bringer i rapporten ’Medieudviklingen 2022’, der udkommer den 26. januar.

– Hvor 55 procent af alle tv-minutter blev set med to eller flere personer foran tv-apparaterne i 1992, var tallet faldet til 42 procent i 2012. Og i første halvår af 2022 er det kun 31 procent af tv-forbruget, der er foregået i selskab med andre, siger medieforsker Jakob Vikær Hansen, der har skrevet afsnittet om samsening i rapporten.

Der er adskillige årsager til at vi i stigende grad ser tv alene. Mængden af valgmuligheder er steget, samtidig med, at serier, film og dokumentarer er målrettet unge, gamle, mænd og kvinder, dig og mig.

På samme tid er der nu også flere, der bor alene, end der var i slutningen af 1980’erne. Og ikke mindst har folk fået alle tænkelige enheder, hvorfra de kan tilgå programmerne. 

Streaming gør det sværere

Med streamingtjenesternes indtog i 2010’erne er det kun blevet sværere at finde fælles fodslag foran fjernsynet. Fra 2022 har det været muligt at måle streaming-seningen på det danske marked. Her viser de første tal, at samseningen er lavere på streaming end på flow-tv.

– Hvor det på traditionel flow-tv er hvert tredje minut, der ses i selskab med andre i 2022, er det på streaming helt nede på 20 procent, forklarer Jakob Vikær Hansen.

Ifølge ’Medieudviklingen 2022’ er DR1 fortsat tv-kanalen med størst samsening – målt over hele døgnet. Her er tallet 37 procent. For TV 2’s vedkommende er det 34 procent, mens tallet for eksempel er helt nede på syv procent på YouTube og 12 procent på Discovery+.

De danske tjenester DRTV og TV 2 Play er blandt dem, der har den største andel af samsening på streaming.

Ifølge artiklen i ’Medieudviklingen 2022’ er der dog fortsat tv-programmer, der skiller sig ud, og hvor samseningen er over 80 procent. Det gælder for eksempel ’MGP’, ’X Factor’, ’Disneys Juleshow’ og dronningens nytårstale. Men også velkendte formater som ’Alene i vildmarken’, ’Løvens hule’, ’Fællessang’ og DR Dramas påskeserie ’Det forsvundne Ravkammer’ er nogle af de programmer, som fortsat giver anledning til at mødes i stuen.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.