General Motors arbejder på en ny type elbilbatteri, som skal give længere rækkevidde, lavere vægt og billigere produktion. Batteriet er baseret på en ny kemi kaldet LMR – Lithium Manganese Rich – og skal ifølge GM selv debutere i koncernens elbiler fra 2028.
LMR er udviklet i samarbejde med den koreanske batteriproducent LG Energy Solution og adskiller sig fra de nuværende batterityper ved at lægge vægt på mangan frem for dyre og sjældne råstoffer som nikkel og kobolt. Det skulle gøre batterierne billigere og lettere at producere – uden at gå på kompromis med rækkevidden.
Ifølge GM er målet med LMR at kombinere de høje energitætheder fra de udbredte NMC-batterier med de lavere omkostninger fra LFP-teknologien. Det nye batteriformat skal kunne give over 640 kilometer rækkevidde (400 miles) i elektriske pickups og SUV’er – uden at kræve de meget store og tunge batteripakker, som GM ellers har brugt, eksempelvis i Chevrolet Silverado EV.
Kelty pegede desuden på, at de nye LMR-batterier anvender prismatiske celler i stedet for de mere traditionelle poser eller cylindriske formater. Det giver mulighed for en mere kompakt og let opbygning, og GM forventer at kunne reducere antallet af dele i batteripakkerne med op til 50 procent.
Mindre kobolt, mere mangan Et af de store problemer med nuværende batteriteknologi er afhængigheden af dyre og geopolitisk følsomme råstoffer som kobolt og nikkel. LMR løser det ved i stedet at fokusere på mangan, som både er billigere og mere tilgængeligt.
Egenskab LFP NMC LMR Energitæthed Lav – ca. 150 Wh/kg Høj – op til 250 Wh/kg Meget høj (teoretisk) Sikkerhed Meget høj God, men mindre stabil Uafklaret / afhænger af design Pris Lav Højere Forventes lavere end NMC Råmaterialer Jern, fosfat Nikkel, mangan, kobolt Mangan, mindre kobolt Levetid Meget lang Medium – lang Medium (potentielt længere) Temperaturtolerance God ved varme, dårlig ved kulde God til moderat klima Afhænger af kemi og udvikling Anvendelse i dag Budget- og massebiler Premium- og langrækkeviddebiler Test og udviklingsstadie
Mens nutidens høj-nikkel-batterier kan indeholde op mod 85 procent nikkel og kun 5 procent kobolt, forventes GM’s LMR-celler at nøjes med 0-2 procent kobolt og 30-40 procent nikkel. Resten – op mod 70 procent – udgøres af mangan, som GM vil forarbejde i Louisiana med råmateriale importeret fra Australien.
Produktion er endnu ikke skaleret op Selvom GM melder, at teknologien er testet svarende til 1,5 millioner kørte kilometer i laboratoriet, er den endnu ikke sat i serieproduktion. Det betyder, at der stadig er usikkerhed om, hvorvidt teknologien kan leve op til forventningerne i praksis og i stor skala.
Det nye batteri skal efter planen erstatte de nuværende moduler i koncernens største elbiler. Hvor der i dag anvendes op til 24 moduler pr. bil, skal LMR-systemet kunne klare sig med seks moduler – hver bestående af 36 prismatiske celler.
GM investerede allerede i 2023 85 millioner dollars i manganleverandøren Element 25 og satser nu på, at kombinationen af lavere råvarepriser, lettere opbygning og større energitæthed kan gøre LMR til en ny hjørnesten i koncernens elektrificeringsstrategi.
Kelty afsluttede præsentationen med at slå fast, at LMR ikke blot er et forskningsprojekt:
“Teknologien virker, vi har en partner klar, og vi har en plan for at bringe det på markedet.”
Også Volkswagen-batterileverandøren Gotion arbejder på batterier, baseret på mangan. Det har vi tidligere skrevet om .