ElbilerTophistorie

Nyt LMR-batteri lover lavere pris og længere rækkevidde

General Motors vil fra 2028 bruge en ny LMR-batterikemi baseret på mangan, som skal give billigere og lettere batterier med over 600 kilometers rækkevidde.

General Motors arbejder på en ny type elbilbatteri, som skal give længere rækkevidde, lavere vægt og billigere produktion. Batteriet er baseret på en ny kemi kaldet LMR – Lithium Manganese Rich – og skal ifølge GM selv debutere i koncernens elbiler fra 2028.

LMR er udviklet i samarbejde med den koreanske batteriproducent LG Energy Solution og adskiller sig fra de nuværende batterityper ved at lægge vægt på mangan frem for dyre og sjældne råstoffer som nikkel og kobolt. Det skulle gøre batterierne billigere og lettere at producere – uden at gå på kompromis med rækkevidden.

 

Ifølge GM er målet med LMR at kombinere de høje energitætheder fra de udbredte NMC-batterier med de lavere omkostninger fra LFP-teknologien. Det nye batteriformat skal kunne give over 640 kilometer rækkevidde (400 miles) i elektriske pickups og SUV’er – uden at kræve de meget store og tunge batteripakker, som GM ellers har brugt, eksempelvis i Chevrolet Silverado EV.

Kelty pegede desuden på, at de nye LMR-batterier anvender prismatiske celler i stedet for de mere traditionelle poser eller cylindriske formater. Det giver mulighed for en mere kompakt og let opbygning, og GM forventer at kunne reducere antallet af dele i batteripakkerne med op til 50 procent.

 

Mindre kobolt, mere mangan

Et af de store problemer med nuværende batteriteknologi er afhængigheden af dyre og geopolitisk følsomme råstoffer som kobolt og nikkel. LMR løser det ved i stedet at fokusere på mangan, som både er billigere og mere tilgængeligt.

EgenskabLFPNMCLMR
EnergitæthedLav – ca. 150 Wh/kgHøj – op til 250 Wh/kgMeget høj (teoretisk)
SikkerhedMeget højGod, men mindre stabilUafklaret / afhænger af design
PrisLavHøjereForventes lavere end NMC
RåmaterialerJern, fosfatNikkel, mangan, koboltMangan, mindre kobolt
LevetidMeget langMedium – langMedium (potentielt længere)
TemperaturtoleranceGod ved varme, dårlig ved kuldeGod til moderat klimaAfhænger af kemi og udvikling
Anvendelse i dagBudget- og massebilerPremium- og langrækkeviddebilerTest og udviklingsstadie

Mens nutidens høj-nikkel-batterier kan indeholde op mod 85 procent nikkel og kun 5 procent kobolt, forventes GM’s LMR-celler at nøjes med 0-2 procent kobolt og 30-40 procent nikkel. Resten – op mod 70 procent – udgøres af mangan, som GM vil forarbejde i Louisiana med råmateriale importeret fra Australien.

Produktion er endnu ikke skaleret op

Selvom GM melder, at teknologien er testet svarende til 1,5 millioner kørte kilometer i laboratoriet, er den endnu ikke sat i serieproduktion. Det betyder, at der stadig er usikkerhed om, hvorvidt teknologien kan leve op til forventningerne i praksis og i stor skala.

 

Det nye batteri skal efter planen erstatte de nuværende moduler i koncernens største elbiler. Hvor der i dag anvendes op til 24 moduler pr. bil, skal LMR-systemet kunne klare sig med seks moduler – hver bestående af 36 prismatiske celler.

GM investerede allerede i 2023 85 millioner dollars i manganleverandøren Element 25 og satser nu på, at kombinationen af lavere råvarepriser, lettere opbygning og større energitæthed kan gøre LMR til en ny hjørnesten i koncernens elektrificeringsstrategi.

Kelty afsluttede præsentationen med at slå fast, at LMR ikke blot er et forskningsprojekt:

 

“Teknologien virker, vi har en partner klar, og vi har en plan for at bringe det på markedet.”

Også Volkswagen-batterileverandøren Gotion arbejder på batterier, baseret på mangan. Det har vi tidligere skrevet om.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.