×
ElbilerTophistorie

Nyt ‘billig-batteri’ skal sikre 1.000 km rækkevidde

Volkswagen batterileverandøren Gotion har afsløret et nyt, billigt lithium-mangan-jern-phosphat-batteri, som kan køre 1.000 km.

Ikke en uge uden påståede batteri-gennembrud. Denne gang er det kinesiske Gotion High Tech, der hævder at have knækket nøden i forhold til de billige(re) LFP-batterier. Selskabet leverer blandt andet batterier til Volkswagen, der også er medejere af selskabet.

I den senere tid har de såkaldte LFP-batterier vundet frem blandt elbilsproducenterne, fordi de er billigere at producere end traditionelle NCM-batterier. LFP, der står for litium-jernfosfat, indeholder hverken råstofferne kobolt eller nikkel, men teknologien har en ulempe. Energitætheden er lav og derfor giver batteriet dårligere rækkevidde. Med mindre man sætter et større batteri ind, naturligvis.

Men Gotion hævder altså nu, at de har øget energitætheden i LFP-batterierne markant. Hemmeligheden ligger i grundstoffet mangan. Ved at tilføre mangan til LFP-cellen har Gotion skabt en LMFP-battericelle (litium-mangan-jenfosfat) med betragtelig højere energitæthed. Samtidig muliggør det hurtigere opladning.

Læs mere: LFP-batterier skal sikre billigere Ford-elbiler.

Normalt har LFP-batterier en energitæthed på mellen 90-160 watt-timer pr kilo, hvilket er væsentlig lavere end de 250-270 Wh/kg som traditionelle NCM-batterier rummer. Men den nye LFMP-battericelle, der har fået navnet L600 Astroinno, har en energitæthed på 240 watt-timer pr kilo. Det ligger meget, meget tæt på de traditionelle NCM-batterier.

Volkswagen først i køen?

Når cellen går i produktion, vil det være muligt at bygge elbiler med en rækkevidde på op til 1.000 kilometer. Men altså til færre penge end med en nuværende NCM-batterikemi, lover producenten.

Ifølge Gotion skal LMFP-cellen endda kunne tåle hele 4.000 ladecykluser og temperaturer på op mod 1.200 grader celcius.

Gotion forventer at kunne producere de første LMFP-batterier allerede til næste år. Det er endnu ikke afgjort hvilke biler, der først skal drage nytte af den nye teknologi. Volkswagen er dog, som nævnt, medejer – de ejer 26 procent – så mon ikke de står højt på listen? Eventuelt til den kommende Volkswagen ID.2 …

Gotion har produceret nedenstående video, der fortæller om teknologien …

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.