TeknologiTophistorie

Harley-Davidson elcykel skifter selv gear og koster en formue

Harley-Davidson har delt flere informationr om deres nye elcykler. Der kommer i første omgang fire – og de er bestemt ikke billige ...

For bare få uger siden løftede Harley-Davidson noget af sløret for deres kommende elcykler, der kommer til at bære navnet Serial 1. Nu er firmaet endelig klar til at dele informationer om modeller, specifikationer og – ikke mindst – priser på de cykler, der kommer til marts næste år.

Serial 1 kommer i første omgang i fire forskellige udgaver, der retter sig mod forskellige cyklister, nemlig:

Artiklen fortsætter efter annoncen
  • Mosh/Cty (3.399 dollars)
  • Rush/Cty (4.399 dollars)
  • Rush/Cty Step-Thru (4.499 dollars)
  • Rush/Cty Speed (4.999 dollars)

Som den vare læser måske allerede har bemærket, har ide fire modeller fået “/Cty”-mærkat i navnet, hvilket indikerer, at de egner sig bedst til bykørsel. Det indikerer også, at Harley-Davidson planlægger modeller til andre typer af kørsel.

Som man nok kunne have gættet, er cyklerne ikke just billige. Den billigste model starter ved 21.000 kroner – inden dansk moms og afgifter. Til gengæld er de ‘premium’. De har alle fire centermotorer fra tyske Brose, der også laver motorer til Specialized og et par andre brands. Motorerne fra Brose regnes for at være blandt de allerbedste på markedet.

Selv om motorerne “kun” er på 250W, så har de et moment på 90 Nm, hvilket får dem op blandt de bedste.

Mosh/Cty er den billigste i feltet. Blandt andet fordi, den kun kan levere en hastighed. Rush/Cty-modellerne, derimod, er udstyret med en automatisk Enviolo NuVinci gearkasse, der kan levere fuldstændig glidende – og fuldautomatisk – gearskifte under kørslen. Bare træd i pedalerne, så optimeres kørslen automatisk.

Lavthængende batteri

En detalje, der adskiller Harley-Davidson Serial 1 cyklerne fra mange andre elcykler, er batteriets placering. Det tunge batteri sidder lige bag motoren og er bevidst placeret så lavt og centralt for at gøre styringen af cyklen mere behagelig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I øvrigt har batteriet omkring 529 Wh, hvilket giver en rækkevidde på mellem 60 og 180 kilometer alt efter kørsel. Topfarten er elektronisk begrænset til 32 km/t.

Undtagelsen er topmodellen, Rush/Cty Speed, der ikke alene har en topfart på 45 km/t, men også er udrustet med et noget større 706 Kw-batteri.

Har du lyst – og penge – kan du forudbestille de fire elcykler fra Series 1-hjemmesiden. Her kan du også læse mere om de enkelte modeller.

Back to top button