×
ElbilerTophistorie

Her er den reelle rækkevidde på 25 nye elbiler

Mini, BYD og Xpeng lever op til den lovede rækkevidde, mens Volkswagen og Volvo skuffer i sommerens NAF-test.

Norske NAF har afsløret resultaterne af deres halvårlige rækkeviddetest. Denne gang har 25 nye(re) elbiler deltaget i testen, der ikke ser så pæn ud for hverken Volkswagen ID.7 eller Volvo EX30. De to modeller afviger nemlig stort fra den lovede rækkevidde.

Værst ser det dog ud for den elektriske SUV coupé Seres 5, der afviger hele 24 procent fra den lovede rækkevidde. Kun en enkelt model kørte længere end den lovede rækkevidde, nemlig Mini Countryman, der kørte fire procent længere end WLTP-rækkevidden.

NAF, Norsk Automobil Forbund, laver sine rækkeviddetests hvert halve år; en sommer- og en vintertest. Alle bilerne kører den samme strækning i det samme vejr, så selv om chauffør og kørestil kan påvirke resultatet, må den påvirkning anses for at være minimal i det samlede billede. Det er trods alt chauffører der ved, hvad de laver.

Renault Scenic E-tech kørte længst, men …

Af de 25 biler, der deltog i årets sommertest, kørte Renault Scenic E-Tech længst. Den nåede 562 kilometer. Det er en afvigelse på 10 procent i forhold til den lovede WLTP-rækkevidde på 622 kilometer. I øvrigt også det højeste antal lovede kilometer blandt de testede modeller.

En model, der både klarer god rækkevidde og lav afvigelse er Xpeng G6. Den kørte 531 ud af de lovede 550 kilometer – en afvigelse på bare fire procent.

Til gengæld er der fire modeller, der afviger mere end 20 procent fra den lovede rækkevide. Heriblandt GTX-udgaven af "langtursbilen" Volkswagen ID.7, der kun kørte 450 ud af de lovede 582 kilometer. Altså en afvigelse på mere end 130 kilometer og 23 procent.

Dansker-darlingen Volvo EX30 klarede sig heller ikke synderligt godt. Den løb tør for batteri efter 376 kilometer, selv om Volvo lover en rækkevidde på næsten 100 kilometer mere, nemlig 472 kilometer.

NAF fortæller at vejret var væsentlig dårlige under dette års sommertest end sidste år. Det bød nemlig på både regn og køligere temperaturer. Motor.no skriver at "sommertesten endte med vintertal".

Samtidig oplyser de, at Kia EV9 kørte en forkert rute med en større stigning i slutfasen. Det kan have kostet modellen en plads i top tre.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.