EU’s nye datalov gælder fra i dag – her er hvad den betyder for dig

Fra i dag har du ret til dine egne data – uanset om det er din bil, dit tv eller din kaffemaskine, der samler dem ind. EU’s nye datalov tvinger techgiganterne til at give slip.

Fra i dag ændrer EU spillereglerne for den digitale økonomi. Den nye datalov, Data Act, er trådt i kraft, og den giver dig som forbruger langt mere kontrol over de data, dine enheder indsamler. Det lyder måske teknisk, men konsekvenserne er alt andet end små. Loven rammer alt fra din bil, dit smart-tv og din kaffemaskine til de cloud-tjenester, som virksomheder bygger deres it på.

Hvor producenter før kunne gemme data bag lukkede systemer, er det nu dig, der sidder med nøglen. Med Data Act får du ret til at:

 

  • Tilgå og downloade de data, dine enheder genererer.
  • Dele dem med tredjepart efter eget valg.
  • Kræve data udleveret i standardiserede, maskinlæsbare formater.

For dig kan den nye datalov betyde billigere forsikringer, hvis du deler kørselsdata fra bilen, eller hurtigere reparationer, hvis en uafhængig tekniker kan få adgang til fejllogs fra dit køleskab. Samtidig får app-udviklere adgang til nye datastrømme, der kan føre til helt nye tjenester.

Data Act står ikke alene – den bygger oven på GDPR. Det betyder, at deling af persondata fortsat kræver lovligt grundlag, og at virksomheder ikke må bruge manipulerende “dark patterns” til at lokke dig til at dele mere, end du egentlig ønsker.

 

Også staten får adgang – men kun i nødstilfælde

I tilfælde af nødsituationer – eksempelvis pandemier, naturkatastrofer eller store cyberangreb – kan offentlige myndigheder kræve adgang til relevante data. Uden for akutte situationer er adgangen begrænset til ikke-personlige data til brug i offentlighedens interesse, for eksempel klimaforskning eller trafikplanlægning.

Fra i dag har du altså ret til dine egne data, også fra enheder du allerede ejer. Men det stopper ikke her: Fra september 2026 skal alle nye produkter være bygget, så dataadgang er teknisk muligt fra dag ét.

 

Der er dog også skepsis. Producenter frygter misbrug og tab af forretningshemmeligheder, og eksperter advarer om risikoen ved ukritisk at dele følsomme data. Samtidig påpeger brancheorganisationer, at flere detaljer stadig er uklare, og at virksomheder risikerer at snuble i komplekse krav til gennemsigtighed og compliance.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.