×
ElbilerTophistorie

Video: Hyundai Kona Electric – prøvekørt

iNPUT har været i Tjekkiet for at prøvekøre den nye Hyundai Kona Electric; en bil der er smækfyldt med teknologiske lækkerier.

Om en uge har den nye Hyundai Kona Electric Danmarkspremiere. I den forbindelse var iNPUT inviteret til det østlige Tjekkiet for at få en prøvetur. Bilen bygges nemlig i Hyundais kolossale fabrik, der ligger tæt ved byen Ostrava.

Kona er en af de mest populære elektriske biler herhjemme, med knapt fem tusinde eksemplarer på vejene. Den nye udgave har fået et stort løft både med hensyn til teknologien og til designet, der er mere modigt end tidligere.

Flere designelementer er hentet direkte fra Ioniq-serien, blandt andet går pixel-designet igen, både i kølergrillsindsatsen samt i køre- og i baglyset. Også det store Z på siden er bilen er hentet fra Ioniq 5.

Hyundai Kona Electric

Den nye Kona Electric har også fået en frunk under motorklappen – og det er ganske oplagt at bruge den til at gemme på beskidte ladekabler. Ladeporten sidder nemlig foran på bilen, dejlig tæt på den nye frunk.

Frisk i optrækket

Hyundai Kona Electric er en familiebil og sådan opfører den sig også på vejene. Selv om den er frisk i optrækket, så er den yderst komfortabel. Det er en bil, jeg godt kunne holde ud at køre langt i.

På trods af, at Kona er bestykket med store skærme i instrumentpanelet, har Hyundai vanen tro beholdt en masse fysiske knapper. Det gør det nemt at tilgå både klimaanlæg, sæde- og ratvarme, samt parkeringsværktøjer, uden at man skal tage opmærksomhed fra vejen.

Hyundai Kona Electric
Gearvælgeren i den nye Hyundai Kona Electric er “ispinden” fra Ioniq-serien (foto: iNPUT).

Køreassistentfunktionerne tilgås fra rattet og de er ret intuitive.

Sidst skal det lige nævnes, at Kona har fået e-Pedal drive, så den kan køres uden at bruge bremsen. Det fungerer helt eminent, når man først har vænnet sig til det.

Teknologi

Har man hang til teknologiske løsninger, er den nye Kona bestemt også værd at kigge på. Den er simpelthen spækket med fikse løsninger.

Det er den første Hyundai-model med det nye Connected Car Navigation Cockpit. Det indebærer blandt andet, at bilen er udstyret med to tolv-tommer store skærme, ligsom den har fire USB-C stik og trådløs opladning af mobiltelefonen.

Det betyder også, at smartphones og smartwatches kan bruges som digitale nøgler. Både til at låse bilen op og til at tænde bilen. Telefonen skal bare placeres på opladningspladen, så kan bilen tændes. I øvrigt kan den digital nøgle deles med op til tre andre brugere.

En anden nyhed er Remote Smart Parking Assist. Kort sagt betyder det, at man kan få bilen til at bakke eller køre frem ved at trykke på to knapper på nøglen. Det er en ret handy funktion, hvis man skal have bilen ind i en smal parkeringsbås. Se videoen nederst, hvor vi demonstrerer funktionen.

Den nye Kona har også fået head-up display, der beames direkte op på forruden. Her kan man få informationer om hastighed, navigationspile. Hastighedstavler og radio, ligesom man kan se de aktuelle indstillinger for den adaptive fartpilot.

Varianter

Den nye Kona kommer med to batteristørrelser. Standard Range har en rækkkevidde på op til 377 kilometer, mens Long Range-varianten kører op til 512 kilometer på en opladning. Prisforskellen mellem de to er på bare 30.000 kroner, så i min optik kan det ikke betale sig at nøjes med Standard Range. Long Range-udgaven har også flere hestekræfter, nemlig 217 mod 156.

Hyundai Kona ElectricStandard RangeLong Range
Rækkevidde (WLTP)377 km512 km
Batteristørrelse48,4 kWh65,4 kWh
Motor156 hk217 hk
Drejningsmoment255 Nm255 Nm
Acceleration 0-100 km/t8,8 sekunder7,8 sekunder
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 100 kW11 kW / 100 kW
Pris (fra)299.995 kr.329.995 kr.

Herudover fås Kona Electric i tre udstyrsvarianter, Essential, Advanced og Ultimate. Allerede i basisudgaven får man blandt andet adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, bakkamera, parkeringssensor samt varme i rat og sæder.

Med Advanced får man blandt andet trådløs opladning af mobilen, opvarmet ladeklap og et indbygget 220 volt-stik, der henter strøm fra bilens batteri.

I Ultimate-varianten får man et meget velfungerende head-up display, elektrisk bagklap, BOSE-lydsystem og en masse andet.

Topmodellen med det største batteri og den største udstyrspakke står til knap 370.000 kroner.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.