Hyundai er ved at gøre klar til lanceringen af deres første fuldelektriske minivan, Staria EV. Bilen er for nylig blevet set i kørsel på offentlige veje i Sydkorea, hvilket tyder på, at den er tæt på produktionsklar og bliver officielt præsenteret senere i 2024.
Staria EV bliver Hyundais første elektriske MPV og bygger videre på den eksisterende Staria-model, som blev lanceret i 2021 som afløser for den populære Starex. Den nuværende Staria fås i en række versioner – blandt andet som 7- og 9-personers minivan, camper og varevogn – og den elektriske variant ventes at følge samme fleksible tilgang.
Designet på el-udgaven minder meget om Staria Lounge, en hybrid MPV, men med nogle tydelige forskelle. Blandt andet er frontgrillen lukket, hvilket er typisk for elbiler, og der er en ladeport monteret foran på bilen. Testbilen, der blev set køre på koreanske veje, havde desuden opdaterede LED-forlygter og forventes at få en gennemgående lysbar på fronten – ligesom det ses på andre nyere Hyundai-modeller som IONIQ 6.
Op til 84 kWh batteri
Staria EV kommer sandsynligvis med enten et 76 kWh eller 84 kWh batteri. Det giver en forventet rækkevidde på mellem 350 og 400 kilometer afhængigt af varianten og forholdene. Dermed placerer bilen sig i midten af feltet for elektriske familiebiler med fokus på rummelighed.
Hyundai har endnu ikke bekræftet specifikationer eller priser, men det forventes, at bilen kommer i flere varianter med forskelligt udstyrsniveau og konfiguration, herunder både person- og erhvervsudgaver.
Konkurrent til Buzz
Staria EV bliver, hvis/når den lanceres i Europa en direkte konkurrent til Volkswagens ID. Buzz. Hvor ID. Buzz har et retro design og bygger på MEB-platformen, har Hyundai valgt et mere futuristisk og aerodynamisk udtryk. ID. Buzz fås i dag med et batteri på 77 kWh og en rækkevidde omkring 400 km, hvilket betyder, at Staria EV teknisk set ser ud til at kunne matche den på både kapacitet og rækkevidde.
En afgørende forskel mellem de to biler er rummelighed. Hvor ID. Buzz er relativt kompakt og fås med op til syv sæder, tyder alt på, at Staria EV vil tilbyde mere kabineplads og flere konfigurationer, inklusive limousine- og camper-udgaver. Det kan give Hyundai en fordel hos større familier, institutioner eller erhvervskunder, der har behov for ekstra fleksibilitet.
Samtidig kan Staria EV blive et interessant alternativ til Kia PV5, som også lanceres i år. Kia tilbyder sin el-minivan med mindre batteristørrelser – 51,5 kWh og 71,2 kWh – og en rækkevidde op til 400 km. Dermed kan Hyundai positionere Staria EV som den større og mere avancerede søstermodel, særligt hvis den tilbydes med længere rækkevidde og bedre komfortudstyr.
Tæt på lancering
Selvom bilen stadig er i testfasen, tyder alt på, at Hyundai er tæt på en officiel præsentation. Den forventes at finde sted i løbet af anden halvdel af 2024, og produktionen skal efter planen dække både hjemmemarkedet i Korea og eksport til bl.a. Europa.
Med Staria EV træder Hyundai ind i et voksende marked for elektriske minivans – et segment, hvor efterspørgslen stiger i takt med, at familier og virksomheder leder efter bæredygtige og rummelige alternativer til fossildrevne MPV’er. Hvorvidt Hyundai kan tage kampen op med Volkswagen og Kia, afhænger i høj grad af pris, udstyrsniveau og praktisk anvendelighed.